16 Μαρ 2009

Πράσινα ταξίδια


Το παρακάτω άρθρο, μαζί με το σχόλιο που το ακολουθεί, εστάλη για δημοσίευση και το συνυπογράφει και το blog ετούτο.

Ο τουρίστας ρυπαίνει το περιβάλλον
Πράσινα ταξίδια, η οικολογική λύση

Της Λίνας Γιάνναρου (Kαθημερινή)

Λίγο που η χώρα μας προσφέρει πληθώρα επιλογών (βουνά, θάλασσες, όλα στο πόδι μας), λίγο που χάρη στην εγχώρια ακρίβεια, οι προορισμοί του εξωτερικού μας φαίνονται όλο και πιο προσιτοί, οι ταξιδιώτες μέσα μας μόνο λίγο καιρό ξαποσταίνουν. Ωραία όλα αυτά, αλλά... το περιβάλλον; Δεν είναι μόνο ότι οι αερομεταφορές έχουν σημαντικό μερίδιο στο φαινόμενο του θερμοκηπίου («συμμετέχουν» με ένα 8%). Υπολογίζεται ότι ο κλάδος της φιλοξενίας δαπανά 3,7 δισ. δολάρια τον χρόνο σε ενέργεια, ενώ ένα τυπικό ξενοδοχείο χρησιμοποιεί 826 λίτρα νερού την ημέρα ανά κατειλημμένο δωμάτιο!

Μολονότι κάθε μας ταξίδι σηματοδοτεί μια μικρή ή μεγαλύτερη επιβάρυνση για τον τόπο που επισκεπτόμαστε, ο πράσινος» τουρίστας δεν είναι ο στάσιμος τουρίστας. Υπάρχουν τρόποι και να γνωρίσουμε τον κόσμο και να τον κάνουμε καλύτερο. Αρκεί να μην ξεχνάμε στα ταξίδια μας το «πράσινο» διαβατήριό μας. Ο λόγος για την πρωτοβουλία του Προγράμματος Τουρισμού του UNEP (Πρόγραμμα του ΟΗΕ για το Περιβάλλον) να συντάξει έναν ηλεκτρονικό οδηγό για φιλικές προς το περιβάλλον διακοπές, ο οποίος βρίσκεται στη διάθεση των Ελλήνων πολιτών χάρη στην Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού και συγκεκριμένα στο Πρόγραμμα Αειφόρο Αιγαίο (diktioaigaiou.gr).

Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν; Κατ' αρχήν να σχεδιάσουμε σωστά τις αποδράσεις μας, ξεκινώντας από την επιλογή προορισμού. Οπως τονίζουν οι ειδικοί του ΟΗΕ, μπορούμε να συμβουλευτούμε δικτυακούς τόπους αφιερωμένους στον υπεύθυνο ή βιώσιμο τουρισμό και να επιλέγουμε ξενοδοχεία ή ταξιδιωτικούς φορείς που επιδεικνύουν σεβασμό στο περιβάλλον. Εάν είναι εφικτό, ας αποφύγουμε τις αεροπορικές μετακινήσεις και ας επιλέξουμε τις επίγειες διαδρομές. Εάν το αεροπλάνο είναι μονόδρομος, πάντως, μπορούμε να επιλέξουμε εταιρεία που έχει δεσμευτεί απέναντι στη βιώσιμη αεροπορία ή να αποφύγουμε διαδρομές με ενδιάμεση στάθμευση. Ως γνωστόν, οι υψηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα καταγράφονται στην απογείωση και στην προσγείωση των αεροπλάνων.

Οι υποχρεώσεις μας

Φτάνοντας στον τόπο των διακοπών μας, οι υποχρεώσεις μας αυξάνονται. Ωραία η αίσθηση της πολυτέλειας, είναι όμως πραγματικά ανάγκη να αλλάζουμε καθημερινά σεντόνια; Τα περισσότερα ξενοδοχεία σήμερα δίνουν τη σχετική επιλογή στον επισκέπτη. Στα εστιατόρια, ας επιλέγουμε τοπικές σπεσιαλιτέ. Ετσι, δεν ανοίγουμε μόνο τους γευστικούς μας ορίζοντες, αλλά επιπλέον ενισχύουμε τις τοπικές κοινωνίες και βοηθάμε στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από άσκοπες μεταφορές προϊόντων. Είναι σαφές ότι δεν καταναλώνουμε τρόφιμα που προέρχονται από απειλούμενα είδη (ούτε αγοράζουμε τέτοια σουβενίρ!). Για τις μετακινήσεις μας, τα δημόσια μέσα μεταφοράς, τα ποδήλατα, η πεζοπορία αποτελούν «πράσινες» εναλλακτικές του Ι.Χ.


Άραγε περνάει από το μυαλό όσων σχετίζονται και εξαρτώνται άμεσα από τον τουρισμό το όφελος που θα αποκόμιζε ένας τόπος αν πλασαριζόταν ως "πράσινος" στο διεθνή χάρτη; Πέρα από τα σημαντικά που ευελπιστούμε να αποκτήσουμε σ' αυτή τη ζωή (βιολογικός, αφαλάτωση, ανακύκλωση, κ.ά.) υπάρχουν κι άλλες παράμετροι που θα μπορούσαν να αποτελούν οικολογικό δέλεαρ:

Χωριό χωρίς αυτοκίνητο (δηλαδή να μη χρειάζεται ο επισκέπτης να φέρει στο νησί το όχημά του)

Νησί χωρίς χωματερή

Υπάρχουν άλλες προτάσεις; (ναι ναι...)

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ και επαυξάνω σε αυτή την φιλοσοφία.Βέβαια για να φτάσουμε στο επίπεδο να διαλέγουμε αεροπορική εταιρεία,χρειάζετε πρώτα η κίνηση απο αυτούς και μετα του καταναλωτή κατα την αποψή μου.

Ηδη στο νησί της Αντιπάρου, απ'οτι γνωρίζω (τουλάχιστον δύο χρόνια πρίν), υπάρχει ξενοδοχείο που δίνει τέτοια επιλογή στους πελάτες.

Οσο για το αυτοκίνητο,λυπάμαι που θα το πώ, εμείς οι Ελληνες πέρα απο το κοινωνικό στάτους που μας δίνει,θέλουμε να κοιμομαστε με αυτό!
Είμαστε ιδανικό νησί για ποδήλατο και μπορούμε να το προωθήσουμε!

Διαβάστε και σχετικό λινκ(2006) για Κροατία,που προσωπικά την θεωρώ ανταγωνιστική χώρα.

http://www.setimes.com/cocoon/setimes/xhtml/el/features/setimes/features/2006/07/07/feature-02

V.

antiparos-blog είπε...

Δυστυχώς εδώ συζητιέται μόνο το ενδεχόμενο ανάπτυξης θρησκευτικού τουρισμού και τα υπόλοιπα παραπεμπονται στην μετα-μεταμανταλενική κοινωνία...

Antipariafwni Team! είπε...

@V. Idi ehoun arhisei oi prwtes sizitiseis apo meli ths diahiristikhs mas omadas me tou antiparos-blog gia thn dianixi ths prwtis podilatikis diadromis, me th egida ths perivalontikis omadas.
Oson afwra twra gia th kroatia egw den simfonw giati i fasi ekei miazei ligo poli me to montelo ths ispanias, einai hiliades i skafatoi pou skane apo italia meria gia hailiki kai mamane ths kroatikes aktes, kai ligo poli oson afwra thn touristikh tous paidia sa laos, parolo pou einai romaiokatholikoi ehoune trela katalipa, apo ths ptosi toy tihous, kai o starhidismos tous de tous vgenei ston tourista, milame gia mia touristikh viomihania i opia apotelite apo 90% xena kefalea , me ipersinhrona xenodoheia ,opou me thn methodo tou all inclusive poulane ftina paketa,kai efarmozoun to legomeno perivalontiko marketing mono opou simferei thn tsepi tous, eipame ala oxi na ginoume kai etsy idi i krhth kai rodos vromisane apo tetia sistimata!!!!!!!!

Ανώνυμος είπε...

Ισως να έχεις δίκιο antiparia fwni,βέβαια εγω ταξίδεψα στο Ντουμπρόβνικ πριν τον πόλεμο (νομίζω΄93).
Ηταν πάρα πολύ όμορφα και φυσιολογικό είναι να έχει εξελιχθεί,ότι σημαίνει αυτό.
Βέβαια δεν εννοώ να κοιτάζουμε τα αρνητικά, αν υπάρχουν(αν και απο αυτά μαθαίνουμε) αλλά τις σωστές κινήσεις.
Ούτε η Αντίπαρος πια είναι όπως ήταν. Αλλα έχει ακόμη περιθώρια να κρατηθεί σε αυτο το "άλλο" επίπεδο που είναι και να προσφέρετε για "πράσινο ταξίδι" χωρίς φανφάρες και τυμπανοκρουσίες.

Χαίρομαι πολύ που υπάρχουν σκέψεις για το ποδήλατο.

V.