31 Μαΐ 2008

Οι Ρομπέν των 700 ευρώ


Από το in.gr:

Πρωτότυπη ληστεία-διαμαρτυρία για την ακρίβεια σε σούπερ μάρκετ στα Εξάρχεια

Μια πρωτότυπη ληστεία με λεία τρόφιμα έγινε το μεσημέρι του Σαββάτου στο σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης στη διασταύρωση των οδών Χαριλάου Τρικούπη και Ισαύρων στα Εξάρχεια. Περίπου είκοσι άτομα, μπήκαν ως πελάτες στο μαγαζί, γέμισαν τα καρότσια με τρόφιμα, απορρυπαντικά και άλλα είδη και έφυγαν χωρίς να πληρώσουν.

Φεύγοντας, μάλιστα, πέταξαν φέιγ βολάν με συνθήματα κατά της ακρίβειας και μοίρασαν τα τρόφιμα στους περαστικούς της λαϊκής αγοράς των Εξαρχείων.

Οι δράστες αναζητούνται.

Κι από Τα Νέα



Το φέιγ βολάν:

"Τον τελευταίο καιρό, είμαστε όλοι μάρτυρες (κυριολεκτικά και μεταφορικά) ενός φαινομένου που ανέκαθεν διέκρινε την τακτική των επιχειρηματιών και των εξουσιαστών γενικότερα. Βασικά προϊόντα να πωλούνται σε απλησίαστες τιμές, επειδή έτσι είναι η «ελεύθερη οικονομία». Η ίδια «ελεύθερη οικονομία», που μας επιβάλλει να χάνουμε τη μισή μας ζωή στα κάτεργα των χώρων εργασίας για 600 ευρώ. Βασικά είδη διατροφής που παράγονται στον τόπο μας, πωλούνται σε διπλάσια σχεδόν τιμή, απ' ότι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Την ίδια στιγμή, τρόφιμα που βρίσκονται καθημερινά στο πιάτο μας, όπως το ηλιέλαιο και το ελαιόλαδο, εξακολουθούν να κυκλοφορούν ανεξέλεγκτα, παρόλο που χιλιάδες τόνοι βρέθηκαν μολυσμένοι με ορυκτέλαιο. Κυβέρνηση και υπουργοί μιλούν για μεμονωμένα φαινόμενα κερδοσκόπων, προσπαθώντας με γελοία επικοινωνιακά τρικ (βλέπε δέσμη 41 μέτρων για την ακρίβεια) να κατευνάσουν την κοινωνική οργή. Από κοντά και οι γνωστοί ρουφιάνοι τους (ΤV, εφημερίδες) σπεύδουν να σιγοντάρουν ό,τι διατάσσουν τα αφεντικά τους. Από το παιχνίδι δε λείπουν φυσικά και τα υπόλοιπα πολιτικά κόμματα, μιλώντας γενικά και αόριστα για ανεξέλεγκτη αγορά, για απομόνωση των κερδοσκόπων και για τη σημασία της καταναλωτικής συνείδησης. Μια συνείδηση που κατασκευάζεται -βέβαια!- μεθοδευμένα, μέσα από τηλεοπτικές διαφημίσεις και συστηματική καλλιέργεια του υπερκαταναλωτισμού.

Επειδή αρνούμαστε να μπούμε σε αυτό το στημένο παιχνίδι, εφαρμόζουμε στη πράξη, τη δική μας "δέσμη μέτρων" απένατι στην ασυδοσία των αφεντικών!

ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΗ ΤΩΡΑ!!!

ΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΠΟΥ ΠΑΡΑΓΟΥΜΕ

ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΚΛΕΜΜΕΝΑ

ΟΛΑ ΜΑΣ ΑΝΗΚΟΥΝ

ΟΡΓΙΣΜΕΝΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ"



Αν περάσουν ποτέ καμιά βόλτα από Αντίπαρο (και Πάρο) ίσως "απαλλοτριώσουν" ολόκληρο το νησί


30 Μαΐ 2008

Το Δημοτικό Σχολείο σε Αη Γιώργη και Δεσποτικό: καθαρισμός ακτών

Όπως δηλώνει και το κείμενο-δελτίο τύπου, η ελπίδα για ένα μέλλον καθαρότερο ξεκινάει από την περιβαλλοντική εκπαίδευση των παιδιών.



"Με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών και την καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης, το Δημοτικό Σχολείο Αντιπάρου διοργάνωσε την Τετάρτη 28 Μαϊου εξόρμηση καθαρισμού ακτών. Οι μαθητές των Α΄, Β΄, Γ΄ και Δ΄ τάξεων ανέλαβαν την περιοχή του Αη-Γιώργη στην Αντίπαρο, ενώ οι μαθητές της Ε΄ και της ΣΤ΄ τάξης μεταφέρθηκαν με καραβάκι στο κοντινό νησάκι του Δεσποτικού, νοτιοανατολικά της Αντιπάρου, που αποτελεί κάθε καλοκαίρι πόλο έλξης για δεκάδες επισκέπτες.



Όπως διαπιστώθηκε, η αδιαφορία και η έλλειψη παιδείας πάνω σε περιβαλλοντικά θέματα οδηγούν πολλούς ασυνείδητους στο να διογκώνουν τα προβλήματα της ρύπανσης των ακτών, που όχι μόνο αλλοιώνουν την αισθητική του τοπίου των όμορφων νησιών μας, αλλά και επιβαρύνουν το θαλάσσιο και παράκτιο οικοσύστημα, συμβάλλοντας στην «περιβαλλοντική κρίση» για την οποία τόσα πολλά ακούγονται τον τελευταίο καιρό.



Εφοδιασμένοι με ειδικά γάντια και μεγάλες σακούλες απορριμάτων, οι μαθητές σκορπίστηκαν στις παραλίες και συνέλεξαν μία εντυπωσιακή, αλλά και αποθαρρυντική ποσότητα σκουπιδιών. Ωστόσο, την ενθάρρυνση, τη χαρά και την ικανοποίηση τούς έδωσε η προσφορά τους στην επίλυση των περιβαλλοντικών προβλημάτων του νησιού και το γεγονός ότι χάρη σε αυτούς ομόρφυνε αισθητά ένα τοπίο αδικαιολόγητα μολυσμένο από τον ίδιο τον άνθρωπο.

Αποτέλεσμα της προσπάθειάς μας ήταν να προβληματιστούν τα παιδιά και να κατανοήσουν πόσο απλό είναι για τον καθένα, αν έχει τη θέληση και αν νοιάζεται για το περιβάλλον να βοηθήσει με τον τρόπο του να γίνει ο κόσμος μας πιο όμορφος και καλύτερος για όλους. Ας απαλλαγούμε λοιπόν από τον εφησυχασμό και την απαισιόδοξη αντίληψη ότι «κανείς δε μπορεί να αλλάξει τον κόσμο», ας παραδειγματιστούμε από τα παιδιά και ας μην ξεχνάμε ότι το μέλλον αυτού του πλανήτη τους ανήκει.

Ευχαριστούμε την Κοινότητα Αντιπάρου για τη μεταφορά μας στον Αη Γιώργη και τον κ. Μαριάνο Γιώργο (Σαργός )για την πολύτιμη συνεισφορά του σ’ όλη την προσπάθεια αλλά και τη βόλτα προς τις σπηλιές του Αη Γιώργη."

Εκστρατεία καθαρισμού του βυθού στο λιμάνι - πράξη 2η

Αυτή τη φορά η συμμετοχή ήταν πιο ικανοποιητική και η προσπάθεια αποδοτικότερη. Το βραβείο του αρχιρυπαντή παίρνει αυτός που πέταξε στο λιμάνι τη ρόδα από τρακτέρ (!!!).

Τα συλλεχθέντα απορρίματα παρέμειναν σε κοινή θέα προς συμμόρφωση και παραδειγματισμό μέχρι το επόμενο απόγευμα, οπότε και περισυλλέχθηκαν από υπαλλήλους της Κοινότητας.








Η Τοπική Επιτροπή Περιβάλλοντος και Πολιτισμού και ο Ναυτικός Όμιλος Αντιπάρου- ΜΕΑΣ Ωλίαρος ευχαριστούν όλους τους εθελοντές και τους τοπικούς φορείς για τη συνεργασία τους και κλείνουν ραντεβού για τα επόμενα έτη, γνωρίζοντας ότι η διατήρηση καθαρών των δημοσίων χώρων και του περιβάλλοντος είναι άπιαστος ακόμα στόχος.



Η τελευταία φωτογραφία που παραθέτουμε είναι από την περασμένη δεκαετία, απλά για να επιβεβαιώσει το αυτονόητο: οι σημαντικές παρεμβάσεις στον πληθυσμό είναι χρονοβόρες γιατί είναι κυρίως ζήτημα παιδείας, με την ευρύτερη έννοια του όρου.



26 Μαΐ 2008

Εκστρατεία καθαρισμού του βυθού στο λιμάνι




H Τοπική Επιτροπή Περιβάλλοντος και Πολιτισμού και ο Ν.Ο. Αντιπάρου- ΜΕΑΣ Ωλίαρος, με τη βοήθεια του Λιμενικού και εθελοντών, οργάνωσε το Σάββατο 24/5/08 εκστρατεία καθαρισμού του βυθού στο λιμάνι του νησιού.

Σκοπός της ενέργειάς μας αυτής ήταν να συμβάλλουμε σε ένα καθαρότερο θαλάσσιο περιβάλλον, αλλά και να ευαισθητοποιήσουμε τους πολίτες και επισκέπτες του νησιού μας σχετικά με τα προβλήματα που δημιουργούνται από την παρουσία των σκουπιδιών.

Η εκστρατεία μας αυτή ανέδειξε το τεράστιο πρόβλημα που δημιουργεί η εγκληματική αμέλεια και η αδιαφορία που σταδιακά μετατρέπει τη θάλασσα από πηγή ζωής σε μια απέραντη χωματερή με όλα τα επακόλουθα που αυτό συνεπάγεται..

Ανασύρθηκαν πλήθος από άχρηστα υλικά όπως: πλαστικά και αλουμινένια κουτιά, λάστιχα αυτοκινήτων, δίχτυα και άλλα μικροαντικείμενα.

Λόγω του μεγάλου όγκου των σκουπιδιών θα επαναληφθεί ο καθαρισμός την Τρίτη 27 Μαΐου 2008 ώρα 17:00. Καλούμε όσους επιθυμούν να βοηθήσουν την προσπάθεια αυτή να προσέλθουν στο λιμάνι την προκαθορισμένη μέρα και ώρα, ώστε να καταφέρουμε να κάνουμε το λιμάνι μας καθαρό..

Ευχαριστούμε όλους όσους βοήθησαν και αναμένουμε και άλλους εθελοντές

21 Μαΐ 2008

Βίντεο

"Ανεβήκανε" πάλι τα βίντεο του μπλογκ που δεν παίζανε

20 Μαΐ 2008

Τοπική Επιτροπή Αντιπάρου για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς: Δελτίο Τύπου



"Συστάθηκε στις 2 Μαΐου 2008 η Τοπική Επιτροπή Αντιπάρου της Ελληνικής Εταιρείας για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς (ΕΛΛΕΤ). Εξελέγη διοικούσα επιτροπη και συντονιστικό συμβούλιο και τέθηκαν κάποιες προτάσεις και θέματα προς συζήτηση για άμεση και απώτερη κινητοποίηση και εφαρμογή, μεταξύ των οποίων κινητοποίηση για τον καθαρισμό του λιμανιού (24 Μαϊου, 11πμ), καμπάνια για εξοικονόμηση στην κατανάλωση νερού και υδατίνων πόρων, ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του πληθυσμού με προβολή ντοκυμαντέρ και άλλες εκδηλώσεις (29-31 Μαϊου), ανάδειξη πολιτιστικής και περιβαλλοντικής κληρονομιάς (βυζαντινά μνημεία, ξωκλήσια, Κάστρο, υδροβιότοπος Ψαραλυκής, μονοπάτια και περιπατητικές διαδρομές),καθώς και συνεργασία με τις τοπικές αρχές για περιβαλλοντικά θέματα, όπως προστασία και καθαρισμό των παραλιών.

Πρόθεσή μας είναι η ευαισθητοποίηση των κατοίκων και των επισκεπτών του νησιού σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς της Αντιπάρου.

Η Αντίπαρος είναι ένα νησί με μοναδικής ομορφιάς τοπία, ιστορικά μνημεία και περιοχές υψηλής περιβαλλοντικής σημασίας. Τα τελευταία χρόνια το νησί αλλάζει με γρήγορους ρυθμούς, ακολουθώντας τις δραματικές αλλαγές στα περισσότερα νησιά του Αιγαίου. Η δόμηση παραθεριστικών κατοικιών τροποποιεί τα τοπία, μειώνει τα υδάτινα αποθέματα στα δίκτυα και τις υποδομές, περιορίζει την πρόσβαση σε κοινούς πόρους, με δυσοίωνα συχνά αποτελέσματα για το μέλλον του νησιού.

Σκοπός της Τοπικής Επιτροπής Αντιπάρου (ΤΕΑ) είναι η συνεχής παρακολούθηση και μελέτη θεμάτων προστασίας του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, καθώς και της πολιτιστικής κληρονομιάς της Αντιπάρου και των γύρω νησίδων με στόχο την έγκαιρη και αποτελεσματική αντιμετώπισή τους. Για την υλοποίηση του παραπάνω βασικού σκοπού, η ΤΕΑ ενημερώνει με κάθε πρόσφορο τρόπο και δραστηριοποιεί τους κατοίκους. Η ΤΕΑ αναλαμβάνει επίσης παρεμβάσεις και νόμιμες πρωτοβουλίες προς τους αρμόδιους, κατά περίπτωση, δημόσιους ή/και ιδιωτικούς φορείς για την παρουσίαση θέσεων και προτάσεων σχετικά με την επίλυση των σχετικών προβλημάτων. Τέλος, μελετά και προτείνει τεκμηριωμένες λύσεις των προβλημάτων που ανακύπτουν σε συνεργασία, εφόσον χρειαστεί, με ειδικά στελέχη της ΕΛΛΕΤ, και η δραστηριοποίηση των κατοίκων της."

από το δελτίο τύπου και το ενημερωτικό σημείωμα προς τους κατοίκους


19 Μαΐ 2008

Εξαγγελία για Νοσοκομείο στην Πάρο


Με την αποφασιστικότητα ενός που έχει στην ατζέντα του την εξαγγελία ενός σπουδαίου έργου ο επικοινωνιακός Υπουργός Υγείας φάνηκε να κερδίζει τις εντυπώσεις. Απομένει να δούμε αν το χρονοδιάγραμμα των 2 ετών θα τηρηθεί ή αν το εξαγγελθέν Νοσοκομείο (32 - 40 κλινών, πλήρως εξοπλισμένο με ειδικότητες και με μονάδα αιμοκάθαρσης) θα ακολουθήσει τη μοίρα άλλων μεγαλόπνοων πολιτικών έργων που καθυστέρησαν και τελικά ξεχάστηκαν.

Υπουργοί ή Μαυρογιαλούροι; (Έξις δευτέρα φύσις)

από το περιοδικό "Γαλέρα"




Από τον Παριανό Τύπο:


"Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες μας ο υπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Δημήτρης Αβραμόπουλος, συνοδευμένος από τον βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Γιάννη Βρούτση, καταφθάνει τη προσεχή Δευτέρα 19 Μαΐου στην Πάρο με ελικόπτερο για την προγραμματισμένη σύσκεψη φορέων που θα πραγματοποιηθεί στο Δημαρχείο της Πάρου στις 12 το μεσημέρι. Οι πληροφορίες λένε ότι θα εξαγγείλει την ίδρυση Κέντρου Υγείας - Νοσοκομείου στην Πάρο, αίτημα πολλών ετών, η υλοποίηση του οποίου θα επιλύσει σοβαρά προβλήματα στο χώρο της υγείας."



Σε μια Ελλάδα όπου η πολιτική υγείας είναι, εδώ και δεκαετίες, πιο χλωμή κι απ' τους ασθενείς του ΕΣΥ, περιμένουμε από τον κάθε υπουργό Υγείας όχι απλά άλλη μια εμφάνιση (και ίσως εξαγγελία για ίδρυση νοσοκομείου) αλλά δραστικές ενέργειες σε πολλαπλούς τομείς (και δεν είμαστε καν αισιόδοξοι), καθώς:


-το νότιο Αιγαίο εμφανίζει αναλογία 1,7 γιατρών ανά 1000 κατοίκους, τη στιγμή που στην Αττική το ποσοστό είναι 3,7


-δεν υπάρχει ως τώρα μέριμνα για τους (36 τουλάχιστον) νεφροπαθείς των γύρω νησιών που πρέπει να μεταβαίνουν αποκλειστικά στη Σύρο ή την Αθήνα για αιμοκάθαρση

-το Υπουργείο Υγείας παραβαίνει συστηματικά την κοινοτική οδηγία για τις εφημερίες του ιατρικού προσωπικού σε όλη τη χώρα, τις οποίες και δεν γνωρίζουν αν και πότε θα πληρωθούν


-χιλιάδες επιβάτες ταξιδεύουν με τα πλοία στερούμενοι την αυτονόητη παρουσία γιατρού


-το νομοσχέδιο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας καθυστερεί 4 ολόκληρα χρόνια


--η συρρίκνωση των ΔΥΠΕ από 17 σε 7 είχε ως συνέπεια την αδυναμία ελέγχου Νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας


-οι 1500 επικουρικοί ιατροί, που ο νόμος προέβλεπε να εξυπηρετούν νησιωτικές και παραμεθόριες περιοχές, υπηρετούν κατά κανόνα στην Αθήνα και τη Θεσαλλονίκη, αφού με ειδική διάταξη συμπεριελήφθησαν κι αυτές οι πόλεις στις χρήζουσες ανάγκης επικουρικών ιατρών


-δεν έχει βγει από το Υπουργείο μια ανακοίνωση για το διατροφικό σκάνδαλο με το ηλιέλαιο, παρόμοιο αυτού που προξένησε 20000 προσβολές και πάνω από 1000 θανάτους από το "σύνδρομο του τοξικού λαδιού" στην Ισπανία πριν 27 χρόνια


-το "μαύρο χρήμα που διακινείται στο ΕΣΥ απορροφά το 25% των συνολικών δαπανών


-το 57,2% των συνολικών δαπανών για την υγεία απορροφάται από τον ιδιωτικό τομέα (παγκόσμια πρωτιά)


-η χρηματοδότηση του ΕΣΥ έχει μειωθεί στο 2,4% του ΑΕΠ (από 3% πριν 6 χρόνια)


-η περίφημη ψυχιατρική μεταρρύθμιση δεν εφαρμόσθηκε ακόμη


-τα χρέη των νοσοκομείων φθάνουν τα 3 εως 4 εκατομ. ευρώ εξοπλιζόμενα με αντισυμβατικά υλικά και αναθέσεις χωρίς διαγωνισμούς


-οι φαρμακευτικές δαπάνες έχουν αυξηθεί δραματικά (7-8 δισεκατομ. ευρώ το 2007)


-ακόμα δεν έχει γίνει πράξη ο υγειονομικός χάρτης που γενιές υπουργών ευαγγελίζονται


κι αυτά είναι μόνο τα βασικά (πρακτικά Βουλής 9-5-08)



- ο ίδιος ο πρωθυπουργός δήλωνε προεκλογικά: "Κάνουμε ένα ακόμα βήμα, για να μπει τέλος στις ουρές, στα φακελάκια, στην παραοικονομία και στη συμφόρηση στα νοσοκομεία που εφημερεύουν", ωστόσο δεν έχει αλλάξει τίποτα σχεδόν


-κι ο υφυπουργός Υγείας δηλώνει στη Βουλή ότι
"Υπάρχει, όμως, και ένα παράδοξο. Είναι δυσαρεστημένοι οι Έλληνες; Εκφράζουν ανησυχία για την κατάρρευση –που δεν είναι έτσι- γιατί το σύστημα υγείας δεν πάει καλά, όταν ο Έλληνας πολίτης έχει το καλύτερο επίπεδο υγείας σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, έχει το μεγαλύτερο προσδόκιμο επιβιώσεως, έχει τη χαμηλότερη μητρική θνησιμότητα και τους προτυποποιημένους δείκτες θνησιμότητας για συγκεκριμένες παθήσεις, έχει θεαματική και ραγδαία μείωση της περιγεννητικής θνησιμότητας, η οποία αναγνωρίζεται από όλους; Αυτά δεν είναι μια παραδοξότητα; Πώς δεν είναι καλό το σύστημα υγείας και εμείς είμαστε οι πλέον υγιείς; Και αυτή η βελτίωση γίνεται τα τελευταία χρόνια. Δεν αναφέρομαι στα τελευταία πέντε η δέκα χρόνια, αλλά είκοσι χρόνια. Αυτή είναι μια κατάσταση, την οποία δεν μπορούμε να αμφισβητήσουμε. Μην είμαστε, λοιπόν, τόσο απαισιόδοξοι. Ειλικρινά δεν θέλω να χρησιμοποιήσω άλλη έκφραση"
και είναι σα να ζει σε άλλη χώρα


-οι βουλευτές των Κυκλάδων πότε δε γνωρίζουν τις περιφέρειές τους, με αποτέλεσμα να δηλώνουν: "Έχω συγκεκριμένη άποψη για την Αντίπαρο. Την έχω περπατήσει πάρα πολλές φορές....Πρέπει επίσης να πιέσουμε για να αναβαθμιστεί και το Περιφερειακό Ιατρείο του νησιού σε Πολυδύναμο", αγνοώντας ότι το ιατρείο είναι Πολυδύναμο εδώ και μια 8ετία, και πότε καταθέτουν επερωτήσεις στη Βουλή για το θέμα της ξαφνικής έλλειψης αγροτικών ιατρών στα Κέντρα Υγείας κάνοντας μια οργίλη εμφάνιση και παραβλέποντας ότι κι οι ίδιοι μαζί με άλλους πολλούς βουλευτές έχουν συναινέσει σ'αυτή την εξέλιξη.




Η καταχώρηση αυτή ασκεί κριτική σε μια ανύπαρκτη πολιτική για την Υγεία εδώ και 25 χρόνια, οπότε ας μην αρχίσουν οι κομματικά ενταγμένοι να διαβλέπουν ανύπαρκτες προθέσεις. Με λαμπρές εξαιρέσεις δυο-τρεις υπουργούς Υγείας όλα αυτά τα χρόνια, οι υπόλοιποι σχεδόν δεν υπήρξαν. Μακάρι ο κ. Αβραμόπουλος να εξαγγείλει και να τηρήσει το μεγαλεπίβολο έργο του Νοσοκομείου-Κ.Υ. Πάρου. Μακάρι να σκύψει και πάνω από τα τωρινά εκρηκτικά προβλήματα του Κ.Υ. Πάρου, αφού τα προβλήματα που παρουσιάζει αντανακλούν σε όλους.

Αθλητικές διακρίσεις: ο Νηρέας Νάουσας στην Δ' Εθνική


http://parianostypos.blogspot.com/2008/05/blog-post_18.html

16 Μαΐ 2008

Αντίπαρος: Σπήλαιο


Arthur Joseph de Gobineau: Mademoiselle Irnois and Other Stories


Σπηλαιο Αντιπαρου - χαρακτικό από την έκδοση Travels του Francis Moore, 1770

Το πιο σημαντικό αξιοθέατο του νησιού είναι το φημισμένο σπήλαιο της Αντιπάρου, μοναδικό φυσικό και ιστορικό μνημείο. Βρίσκεται στο λόφο του Αγίου Ιωάννη σε υψόμετρο 171 μ. Στην εντυπωσιακή είσοδο του σπηλαίου, στον τεράστιο «προθάλαμο», υπάρχουν δύο γραφικά εκκλησάκια, του Αγίου Ιωάννη Σπηλιώτη, χτισμένο το 18ο αιώνα, και της Ζωοδόχου Πηγής.


Το σπήλαιο είναι βαραθρώδες, με τρεις αίθουσες. Τόσο το μέγεθός του (βάθος 95 μ.) όσο και ο διάκοσμός του από λευκούς και ημιδιαφανείς σταλακτίτες και σταλαγμίτες με ιδιαίτερους σχηματισμούς το κατατάσσουν στα πιο αξιόλογα σπήλαια του Αιγαίου. Εντυπωσιακός είναι ο σταλαγμίτης ύψους 8 μ. που βρίσκεται στην είσοδο του σπηλαίου, ο οποίος θεωρείται ο αρχαιότερος της Ευρώπης με ηλικία 45 εκατομμυρίων χρόνων. Σε αυτόν έδεναν σκοινιά για να κατέβουν στο σπήλαιο.

Ξεχωριστό ενδιαφέρον προκαλούν οι επιγραφές και τα χαράγματα με τα ονόματα των επισκεπτών του σπηλαίου. Από την Αρχαιότητα έως τη σύγχρονη εποχή το θαύμασαν επιφανείς επισκέπτες και περιηγητές, όπως ο Αρχίλοχος, ο λόρδος Βύρων και ο βασιλιάς Όθων. Το σπήλαιο («καταφύγι») διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο σε ταραγμένες ιστορικές στιγμές της Αντιπάρου, προσφέροντας καταφύγιο στους κατοίκους. Από τους πρώτους που κρύφτηκαν εδώ, όπως μαρτυρούσε επιγραφή με τα ονόματά τους, ήταν οι συνωμότες κατά του Μεγάλου Αλεξάνδρου.





πηγή: ΚΕΤΠΑΑ


15 Μαΐ 2008

Αντίπαρος: Κάστρο - Ιστορία


Το ενετικό Κάστρο βρίσκεται στην καρδιά του παραδοσιακού οικισμού και αποτελούσε παλαιότερα τη μόνη κατοικήσιμη περιοχή. Κατασκευασμένο πιθανόν σε μια φάση στις αρχές του 1440 για να στεγάσει και να προστατέψει τους περίπου 500 κατοίκους του νησιού, αντιπροσωπεύει ένα τελείως ιδιαίτερο και σπάνιο δείγμα οικιστικής συγκρότησης. Οι περιμετρικές τριώροφες κατοικίες διατάσσονται σε τετράγωνο σχηματισμό σχηματίζοντας μια κεντρική κοινή αυλή, με πύργο στο μέσο, ενώ μια μοναδική είσοδος γοτθικού ρυθμού επέτρεπε την πρόσβαση, ορατή σήμερα δίπλα στη μητρόπολη του Αγίου Νικολάου. Σε ορισμένα σπίτια διακρίνονται εντοιχισμένα οικόσημα ενώ από το μεγάλο πύργο σώζεται μόνο η βάση. Μέσα στο Κάστρο βρίσκονται οι γραφικές εκκλησίες του Αγίου Ιωάννη, του Αγίου Αντωνίου και του Αγίου Νικολάου (έτος ίδρυσης 1783).


πηγή: ΚΕΤΠΑΑ




Ιστορία του νησιού

Προϊστορικά χρόνια
Η μακραίωνη ιστορική πορεία της Αντιπάρου σηματοδοτείται από τη γειτνίασή της με την Πάρο, με την οποία ήταν πάντα στενά συνδεδεμένη, και από το μοναδικό γεγονός ότι, από όλα τα νησιά των Κυκλάδων, εδώ επέλεξε ο άνθρωπος της Εποχής του Λίθου να εγκατασταθεί για πρώτη φορά. Οι αρχαιολογικές έρευνες αποκάλυψαν στο νησάκι Σάλιαγκο (το οποίο τότε ήταν μια χαμηλή χερσόνησος του ισθμού που ένωνε την Αντίπαρο με την Πάρο) τον παλαιότερο οικισμό των Κυκλάδων.
Η μεγάλη ανάπτυξη των πρωτοκυκλαδικών πολιτισμών της Πάρου, της Αντιπάρου και του Δεσποτικού συνεχίστηκε την 3η χιλιετία π.Χ. Οι πρώτες ανασκαφές που πραγματοποιήθηκαν το 19ο αιώνα αποκάλυψαν νεκροταφεία, κεραμική και ειδώλια της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού στις περιοχές Απάντημα, Σωρό, Πεταλίδες και Κρασάδες. Στο Δεσποτικό, στις περιοχές Λιβάδι και Ζουμπάρια, βρέθηκαν τάφοι, ενώ στην περιοχή Χειρόμυλοι ίχνη προϊστορικού οικισμού. Στο νησί Στρογγυλό σώζονται ερείπια νεολιθικού οικισμού και στο νησί Κάβουρας βρέθηκαν ειδώλια της Πρωτοκυκλαδικής περιόδου.

Αρχαίοι χρόνοι
Το αρχαίο όνομα της Αντιπάρου ήταν Ωλίαρος (δασώδες βουνό), όπως αναφέρουν οι αρχαίοι γεωγράφοι Ηρακλείδης (Των Νήσων), Στράβων (Γεωγραφικά) και Πλίνιος ο Πρεσβύτερος (Naturalis Historia). Αξιοσημείωτο είναι ότι αναφέρουν και το νησί Πρεπέσινθος, το σημερινό Δεσποτικό. Οι πρώτοι κάτοικοι των ιστορικών χρόνων παραδίδεται ότι ήταν Φοίνικες από τη Σιδώνα. Σε όλη τη διάρκεια της Αρχαιότητας η Αντίπαρος θεωρούνταν τμήμα της Πάρου. Σημαντικές αρχαιότητες δεν υπάρχουν στο νησί, το οποίο πρέπει να ήταν σχετικά έρημο. Μόνο κεραμική από τους Γεωμετρικούς μέχρι τους Ρωμαϊκούς χρόνους προέρχεται από διάφορα σημεία του νησιού και το σπήλαιο. Στον Άγιο Γεώργιο εντοπίστηκαν κιονόκρανα και επιτύμβιες στήλες της Παλαιοχριστιανικής περιόδου.

Οι σύγχρονες ανασκαφές στο Δεσποτικό ενδέχεται να αλλάξουν την μέχρι τώρα εικόνα για την Αντίπαρο, αφού έχει αποκαλυφθεί ένα μοναδικό αρχαϊκό ιερό το οποίο λειτουργούσε από τον 7 αι π.Χ. έως και τα Ρωμαϊκά χρόνια.

Μέσοι και Νεότεροι χρόνοι
Οι ιστορικές πληροφορίες για την Αντίπαρο των Βυζαντινών χρόνων μέχρι το 13ο αιώνα είναι ελάχιστες. Τότε καταγράφεται για πρώτη φορά η σημερινή ονομασία της. Το νησί υπέφερε σε όλη τη διάρκεια της Βυζαντινής και Οθωμανικής περιόδου από τους πειρατές που χρησιμοποιούσαν τους κολπίσκους της για ορμητήρια, ώσπου κατά καιρούς σχεδόν ερημώθηκε.
Το 1207 η Αντίπαρος έγινε κτήση του Δουκάτου του Αιγαίου Πελάγους των Βενετών. Στις αρχές του 15ου αιώνα γνωρίζουμε ότι είχε την υποχρέωση να επανδρώνει με 30 κωπηλάτες τις γαλέρες του Δουκάτου, αριθμός ενδεικτικός του πληθυσμού του νησιού. Στα μέσα του 15ου αιώνα η Αντίπαρος δόθηκε προίκα στο Βενετό Λορεντάνο για το γάμο του με τη Μαρία Σομμαρίπα. Ο νέος άρχοντας εγκατέστησε νέους κατοίκους και έχτισε για την προστασία τους το Κάστρο το 1440, το οποίο σταδιακά εξελίχθηκε σε οικισμό. Το 1537 η Αντίπαρος, όπως και άλλα νησιά των Κυκλάδων, κατελήφθη από τον Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα και ακολούθως παραχωρήθηκε από τους Οθωμανούς στην οικογένεια των Κρίσπι. Το 1566 εντάχθηκε ολοκληρωτικά στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και παρέμεινε υπό οθωμανική κυριαρχία έως το 1821, εκτός από το διάστημα 1770-1774, όταν καταλήφθηκε από το ρωσικό στόλο των αδερφών Ορλώφ. Στο διάστημα αυτό το νησί έζησε πολλές φορές δραματικές στιγμές, αφού είχε γίνει στόχος πειρατικών επιδρομών. Μάλιστα τo 1794 Κεφαλλονίτες και Μανιάτες πειρατές φαίνεται πως προέβησαν σε εκτεταμένες σφαγές και αιχμαλωσία του πληθυσμού.

Στην Αντίπαρο λειτουργούσε γυμνάσιο, όπου φοίτησαν επιφανείς προσωπικότητες όπως ο Νεόφυτος Μαυρομάτης, δεσπότης Ναυπάκτου, και ο Ανανίας, διδάσκαλος του Γένους.
Οι κάτοικοι του νησιού ήταν από τους πρώτους που έλαβαν μέρος στην Ελληνική Επανάσταση. Με τα Πρωτόκολλα του Λονδίνου της 3ης Φεβρουαρίου 1830 και της 18ης Αυγούστου 1832 το νησί αποτέλεσε τμήμα του ελληνικού κράτους. Κατά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, η Αντίπαρος πήρε ενεργό μέρος στην Αντίσταση κατά των Γερμανών ως μυστική βάση των Συμμάχων. Χαρακτηριστική στιγμή της ιστορίας της είναι η «Επιχείρηση Αντίπαρος», που στοίχισε τη ζωή πολλών Ελλήνων και Συμμάχων.
Μεταπολεμικά η Αντίπαρος, όπως και οι υπόλοιπες Κυκλάδες, ερήμωσε από τη μετανάστευση ενώ οι πόροι του νησιού ήταν περιορισμένοι. Το νησί ήταν απομονωμένο, έχοντας επαφή μόνο με την Πάρο. Χαρακτηριστική είναι η εικόνα του νησιού όπως καταγράφηκε από τον Ντίνο Δημόπουλο στην δημοφιλη ταινία Μανταλένα που γυρίστηκε στο νησί το 1960.

14 Μαΐ 2008

Αντίπαρος - Περιήγηση - Χρονολόγιο

o διαδραστικός flash χάρτης είναι από το antiparos-isl.com





Στρογγυλό-Δεσποτικό-Αντίπαρος-Πάρος-Νάξος




Βόρεια πλευρά - οικισμός


ανατολική πλευρά - ΓΛΥΦΑδυτικη πλευρα - ΛΙΒΑΔΙΑ

Παντερονήσια

νότια πλευρά - Αγ. Γεώργιος-Δεσποτικό (φωτό από εδώ)


Δεσποτικό







Φυσικός χώρος – Περιβάλλον

Η Αντίπαρος είναι ένα μικρό νησί του νησιωτικού συμπλέγματος Πάρου-Αντιπάρου, περίπου στο κέντρο των Κυκλάδων. Το σύνολο των δύο νησιών μαζί με τις συστάδες των γύρω μικροσκοπικών νησιών (με μεγαλύτερο και πιο ενδιαφέρον το Δεσποτικό) αποτελεί εκπληκτικό δείγμα φυσικού κάλλους και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Η Αντίπαρος βρίσκεται ακριβώς "απέναντι", νοτιοδυτικά της Πάρου. Τα δύο νησιά τα διασχίζει το Στενό της Αντιπάρου ή Στενό του Κάστρου, πλάτους 500-1.000 μ.


Η Αντίπαρος έχει έντονο ανάγλυφο με υψηλότερη κορυφή τον Προφήτη Ηλία σε υψόμετρο 308 μ. Πολύ αξιόλογο είναι το σπήλαιο της Αντιπάρου στο λόφο του Αγίου Ιωάννη. Δυτικά οι ακτές είναι ομαλές, αμμώδεις, ενώ ανατολικά βραχώδεις, σχηματίζοντας μικρούς όρμους. Το τοπίο είναι χαρακτηριστικά κυκλαδίτικο: ελάχιστη βλάστηση, λόφοι με κέδρους και θάμνους που χάνονται σε χρυσαφιές αμμουδιές, καταγάλανα νερά, καθαροί όγκοι και λιτές αρχιτεκτονικές γραμμές. Το έδαφος είναι ηφαιστειογενές, πιο ομαλό και γόνιμο στη βόρεια πλευρά του νησιού, αλλά οι καλλιέργειες του νησιού είναι περιορισμένες. Μικρές ποσότητες μεταλλευμάτων εξορύσσονταν παλαιότερα στα εγκαταλειμμένα σήμερα μεταλλεία.


Το Κάστρο ή Αντίπαρος είναι ο κύριος οικισμός και λιμάνι του νησιού. Οι κάτοικοί του ασχολούνται με τον τουρισμό, την αλιεία και την κτηνοτροφία. Το χωριό είναι αρκετά γραφικό αλλά ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί το ενετικό κάστρο που κρύβεται στον πυρήνα του. Η τουριστική ανάπτυξη έχει αλλοιώσει έως ένα βαθμό το τοπίο αλλά οι κλίμακες εδώ είναι πολύ μικρές. Μικροί οικισμοί αναπτύσσονται στον Άγιο Γεώργιο και στο Σωρό.




(πηγή βίντεο:ΚΕΤΠΑΑ)


ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ

5300-4500 π.Χ.: Αναπτύσσεται ο προϊστορικός οικισμός στο Σάλιαγκο, η πρώτη νεολιθική αποίκηση στις Κυκλάδες. Σε όλο το σύμπλεγμα εξάπλωση του «Πολιτισμού των Κυκλάδων»

3200-2100 π.Χ.: Πρώιμη Εποχή του Χαλκού. Αναπτύσσονται οι πρωτοκυκλαδικοί οικισμοί της Αντιπάρου, του Δεσποτικού και των γύρω νησίδων

7ος αι. π.Χ.: Ο Πάριος ποιητής Αρχίλοχος χαράσσει το όνομά του στο σπήλαιο

1207: Η Αντίπαρος ενετοκρατείται, τμήμα του Δουκάτου του Αιγαίου Πελάγους

1440: Χτίζεται το Κάστρο από το Βενετό Λορεντάνο

1480: Η Αντίπαρος μαζί με την Ίο και την Ανάφη κτήσεις της βενετικής οικογένειας των Πιζάνι

1537: Η οικογένεια Λορεντάνο κυριαρχεί ξανά αλλά το νησί, όπως και τα υπόλοιπα νησιά των Κυκλάδων, πέφτει στα χέρια των Οθωμανών, οι οποίοι τα παραχωρούν στην οικογένεια των Κρίσπι

1566: Οριστική ενσωμάτωση στην Οθωμανική Αυτοκρατορία

1673: Τελείται η λειτουργία των Χριστουγέννων μέσα στο σπήλαιο της Αντιπάρου από το μαρκήσιο de Nointel, Γάλλο πρόξενο στην Κωνσταντινούπολη και την ακολουθία του

Αύγουστος 1700: Ο Joseph Pitton de Tournefort, φημισμένος καθηγητής της Βοτανικής στη αυλή του βασιλιά της Γαλλίας, επισκέπτεται το σπήλαιο της Αντιπάρου και το περιγράφει

1700-1774: Η Αντίπαρος κυριεύεται από τους Ρώσους. Καταστροφές από αξιωματικούς στο σπήλαιο της Αντιπάρου

1756: Για να αντεπεξέλθουν στη φορολογία των Οθωμανών, οι κάτοικοι μεταβιβάζουν το νησί Διπλά στο Μαυρογένη της Πάρου και το Βάιο της Μυκόνου για 100 ρεάλια

1794: Το νησί ερημώνεται όταν μια συμμορία από Κεφαλονίτες και Μανιάτες πειρατές σφαγιάζουν και αιχμαλωτίζουν τους κατοίκους

1821: Οι κάτοικοι της Αντιπάρου παίρνουν μέρος στην Ελληνική Επανάσταση

1823: Σχέδιο παραχώρησης του νησιού μαζί με τη Νάξο, την Πάρο και τη Σίφνο στους Ιωαννίτες ιππότες έναντι χρημάτων. Το σχέδιο δεν πραγματοποιήθηκε

1832: Η Αντίπαρος γίνεται επισήμως τμήμα του ελληνικού κράτους

1840: Επίσκεψη του βασιλικού ζεύγους της Ελλάδας, του Όθωνα και της Αμαλίας, στην Αντίπαρο και στο σπήλαιο

1883: Ο Άγγλος αρχαιολόγος J.T. Bent ανακαλύπτει πρωτοκυκλαδικούς τάφους στην Αντίπαρο

1897: Ο Τσούντας διενεργεί ανασκαφές στην Αντίπαρο και στο Δεσποτικό ανακαλύπτοντας σημαντικότατα ευρήματα της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού

1940-1944:
Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος. Το νησί χρησιμοποιείται ως βάση των συμμάχων. «Επιχείρηση Αντίπαρος»

1960: Ο Ντίνος Δημόπουλος σκηνοθετεί την ταινία «Μανταλένα», γυρισμένη στην Αντίπαρο. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο ερμηνεύει η Αλίκη Βουγιουκλάκη και η ταινία αποσπά τρία βραβεία στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

1996: Ολοκληρώνεται ο νέος δρόμος πρόσβασης στο σπήλαιο Αντιπάρου

πηγή: Ι.Μ.Ε.


Δεσποτικό - Γ' μέρος: Δεσποτικό, μια μικρή Δήλος

Δεσποτικό, μια μικρή Δήλος

Μια μικρή Δήλος αναδύεται από τα νερά του Αιγαίου. Είναι ένα νησί ιερό απέναντι από την Αντίπαρο, το Δεσποτικό, που παραμένει όπως η Δήλος ακατοίκητο, σιωπηλό και μυστηριώδες με πολλά αρχαία κτίρια, ένα ναό και πλήθος γλυπτών που η αρχαιολογική σκαπάνη αποκαλύπτει τα τελευταία χρόνια. Μέχρι σήμερα μοναδικός κάτοικός του παραμένει ένας βοσκός και τα κατσίκια του.





Τα καλοκαίρια κάποιοι μοναχικοί απολάμβαναν το μπάνιο τους στις παρθένες ακρογιαλιές του και το χειμώνα τα ψαρακάικα βρίσκουν ασφαλές καταφύγιο στο απάνεμο λιμάνι του, όπως ακριβώς και οι ναυτικοί των αρχαϊκών χρόνων που όργωναν με τα εμπορικά καράβια τους τη Μεσόγειο.



Το Δεσποτικό φαίνεται πως ήταν στη ρότα τους, όπως αποδεικνύουν τα πλούσια αφιερώματα που βρέθηκαν στο δίδυμο ιερό των (δίδυμων) αδελφών της Αρτεμης (η οποία εδώ λατρεύεται ως Ισθμία, προστάτιδα των ναυτικών) και του Απόλλωνα. Είναι η μόνη ανασκαφή της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, απ' όσο γνωρίζω, που γίνεται με ιδιωτικές χορηγίες.



Ενθερμοι συμπαραστάτες της ανασκαφικής έρευνας της ΚΑ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, εκτός από τον Σύλλογο «Ωλίανθος» της Κοινότητας Αντιπάρου και την Εθνική Τράπεζα, είναι η Ειρήνη Παπά και ο Τομ Χανκς. Καλά η πρώτη. Ο δεύτερος όμως γιατί;



«Διότι λατρεύει τις ελληνικές αρχαιότητες», απαντά ο υπεύθυνος αρχαιολόγος Γιάννος Κουράγιος. «Ερχεται κάθε χρόνο στην ανασκαφή μας από την Πάρο όπου κάνει καλοκαιρινές διακοπές με την οικογένειά του». Πρόσφερε και 5.000 ευρώ για τη συνέχισή της και με την ευκαιρία μελέτησε και τον τρόπο που δουλεύουν οι αρχαιολόγοι. Ισως γιατί βρισκόταν στη διαδικασία γυρίσματος της ταινίας «Κώδικας Da Vinci» που έχει πάρει το δρόμο για το Φεστιβάλ των Κανών.



Συνηθίζει άλλωστε κάθε φορά που προετοιμάζει έναν ρόλο να μελετάει αρκετά τις συνθήκες διαβίωσης του ήρωα. Οταν γύρισε τον «Ναυαγό», για παράδειγμα έμεινε ένα μήνα σε ερημονήσι.«Την περίοδο εκείνη που ήρθε στο Δεσποτικό προσπαθούσαμε κι εμείς να αποκωδικοποιήσουμε από τα σπαράγματα την εικόνα που είχε το ιερό», συνεχίζει ο Γ. Κουράγιος. «Και με την βοήθεια του ομ. καθηγητή Γ. Δεσπίνη, του καθηγητή Μιχ. Τιβέριου, της αρχαιολόγου Αικ. Δεσπίνη, του επ. εφόρου Αρχαιοτήτων Κων. Τσάκου και του πρώην διευθυντή του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Χέλμουτ Κίριλαϊς, που έχει σκάψει το ιερό της Σάμου, ταυτίσαμε τα ευρήματα με το ιερό που ψάχναμε. Είναι αλήθεια ότι περιμέναμε έναν περίοπτο ναό στο κέντρο του οικοδομικών λειψάνων, αλλά τελικά δεν ήταν όπως τον είχαμε φανταστεί».



Από το 2001 που άρχισε η συστηματική έρευνα έχουν βρεθεί επτά κτίρια και το νότιο συγκρότημα με άλλες κτιριακές ενότητες. Το ενδιαφέρον τους έχει επικεντρωθεί στο πρώτο κτίριο, που έχει πέντε παράλληλα δωμάτια. Δύο από αυτά αποτελούσαν το δίδυμο ιερό της Αρτεμης Ισθμίας και του Απόλλωνα. Εκεί βρέθηκαν τα αρχιτεκτονικά μέλη του ναού: γείσα, τρίγλυφα, επιστήλια, κίονες, μετόπες, κιονόκρανα εντοιχισμένα σε μεταγενέστερα κτίρια. Σε μικρή απόσταση βρέθηκε επίσης ένας τετράγωνος βωμός ή εσχάρα με την επιγραφή «Εστίας Ισθμίας», γι' αυτό αποδόθηκε ο χαρακτηρισμός της Ισθμίας στην Αρτεμη, δηλ. προστάτιδα των ναυτικών.


Οσο για την λατρεία του Απόλλωνα, αυτή αποδεικνύεται εκτός των άλλων και από ενεπίγραφα όστρακα που γράφουν «ΑΠΟΛΛ». Βρέθηκε και ένα μόνο όστρακο με την επιγραφή «ΑΡΤΗΜΕ». Τα ευρήματα δείχνουν ότι κάτι ξεχωριστό συνέβαινε σε αυτά τα δύο δωμάτια. Στο ένα βρέθηκαν τρεις μεγάλες βάσεις αγαλμάτων, εκ των οποίων η μία θεωρείται ότι ανήκει στο λατρευτικό άγαλμα. Στο διπλανό δωμάτιο και κάτω από τις πλάκες του δαπέδου βρέθηκαν 600 ακέραια αρχαϊκά ευρήματα ανατολικο-ιωνικής, ροδιακής, κυπριακής και αιγυπτιακής προέλευσης.


Ηταν ό,τι ακριβότερο υπήρχε εκείνη την εποχή. «Τα FENTI και τα GUCCI της αρχαϊκής εποχής. Τα πολυτιμότερα προσέφεραν στους θεούς. Ανάμεσά τους είναι και ένα πολύ ενδιαφέρον δαιδαλικό ειδώλιο κόρης με ζωγραφισμένα χαρακτηριστικά προσώπου», λέει ο αρχαιολόγος. Στην ιερότητα του χώρου συγκλίνει το ότι στον πρόδομο βρέθηκε ένα τμήμα μαρμάρινου περιρραντηρίου, μιας αρχαίας αγιαστούρας, δηλαδή, που γράφει «Μάρδις ανέθηκεν...» Το πρόσφερε ο Μάρδις. Το όνομά του δείχνει τη σχέση του ιερού με την Ανατολή και δεν είναι αυτή η μοναδική απόδειξη.


Εχουν βρεθεί πολλά μικρά αντικείμενα από ελεφαντόδοντο ή κόκαλο, υλικό δυσεύρετο και πολύτιμο που εισαγόταν από τη Συρία και την Αύγυπτο. Οπως επίσης μια μικρή λήκυθος με τη μορφή κεφαλιού λέαινας ή πάνθηρα ανατολικό-ιωνικής παραγωγής, ένα μικροσκοπικό ειδώλιο του αιγύπτιου θεού Bes εισηγμένο από την Αίγυπτο (προστάτης στον πόλεμο ή στον τοκετό), σκαραβαίοι, ένα ανθρωπόμορφο διπλό αγγείο ανατολίζουσας τεχνοτροπίας ροδιακού εργαστηρίου, ένα αβγό στρουθοκαμήλου και πολλά άλλα.


Σκάβοντας οι αρχαιολόγοι μπροστά από τα δωμάτια σε ένα τεράστιο Π, που δημιουργούν τα κτίρια έκτασης, (1.600 τ.μ.) με την ελπίδα να βρουν εκεί το ναό, βρήκαν μια τεράστια ημικυκλική εξέδρα, που έβλεπε προς τα δύο δωμάτια, σαν να έδειχνε πού ήταν στραμμένο το ενδιαφέρον των επισκεπτών. Δύο παρόμοιες εξέδρες υπάρχουν στους Δελφούς.


Με αυτά τα δεδομένα οι Μάρτιν Λάμπερτς και η Ανε Ονεσοργκ από το Πολυτεχνείου του Μονάχου έκαναν την πρώτη αναπαράσταση της πρόσοψης του ιερού με επτά κίονες. Η κάτοψη των δύο δωματίων θυμίζει το ιερό της Δήμητρας και Κόρης στο Σαγρί της Νάξου. «Το ιερό φαίνεται πως καταστράφηκε στο τέλος της αρχαϊκής περιόδου και τα κτίρια αξιοποιήθηκαν σε άλλες χρήσεις». Γι' αυτό έχουν βρεθεί κομματιασμένοι Κούροι: χέρια, πόδια, κεφάλια σφηνωμένα σε διάφορες θέσεις σαν οικοδομικό υλικό.


Στην τελευταία ανασκαφή βρέθηκαν τρεις Κούροι. Ο ένας είχε τοποθετηθεί με το κεφάλι στο έδαφος, σφηνωμένο με πέτρες και είχε δουλευτεί έτσι που να στηρίζει από πάνω μία πόρτα και οι κορμοί των δύο άλλων Κούρων στήριζαν άλλη πόρτα δίφυλλη.



Σαράντα κομμάτια γλυπτών


Στην αποθήκη της ανασκαφής, εκτός από τα μεταλλικά, πλήθος διακοσμημένα κεραμεικά, λίγα χρυσά αντικείμενα, έχουν συγκεντρωθεί συνολικά 40 κομμάτια γλυπτών, από την αρχαϊκή έως και την κλασική εποχή. Κατά την επίσκεψή του σε αυτή, ο κ. Δεσπίνης, ταύτισε δύο κομμάτια τα οποία κολλούν και συμπληρώνουν ένα γυμνό ανδρικό άγαλμα αυστηρορυθμικής περιόδου (480 π.Χ.) που απεικονίζει πιθανότητα αθλητή και θυμίζει τον κορμό του Λούβρου, τον κορμό του δισκοβόλου και δύο αθλητών από τη Δήλο που φιλοτεχνήθηκαν σε παριανά εργαστήρια.


Οι ανασκαφές στο Δεσποτικό έχουν τη δική τους ιστορία: Ξεκίνησαν στα τέλη του 19ου αιώνα από τον Χρήστο Τσούντα, ο οποίος είχε αποκαλύψει λείψανα προϊστορικού οικισμού και πρωτοελλαδικά νεκροταφεία σε άλλες θέσεις. Το 1959 λόγω της δράσης των αρχαιοκαπήλων είχε κάνει ανασκαφική έρευνα ο Ν. Ζαφειρόπουλος, φέρνοντας στο φως 20 πρωτοκυκλαδικές ταφές. Ηταν όμως εκείνος που διενήργησε μικρή ανασκαφική έρευνα στη θέση Μάντρα (από τη μάντρα του βοσκού που υπήρχε εκεί), η οποία τώρα δίνει τα καταπληκτικά αυτά ευρήματα.



Οσο συνεχίζεται η έρευνα, αρχίζει να ξεδιπλώνεται και μια παλιά ιστορία που έχει σχέση με το ιδιοκτησιακό και τη σημερινή ονομασία του νησιού. Το Δεσποτικό ανήκει εξ αδιαιρέτου στο Δημόσιο και στους απογόνους του Μυκονιάτη Τζωρτζή Μπάο, ο οποίος το αγόρασε το 1756. Το αρχαίο όνομα του νησιού ήταν Πρεπέσινθος, σύμφωνα με τον Στράβωνα και τον Πλίνιο, ενώ γκραβούρες του 15ου και 17ου αιώνα το μνημονεύουν ως «Sigilo». Στα νεότερα χρόνια ανήκει σε κάποιον άρχοντα δεσπότη κι ίσως γι' αυτό μετονομάζεται σε Δεσποτικό. Ο αρχαιολογικός χώρος μετά την αποκάλυψη τόσων σημαντικών μνημείων και το ενδιαφέρον πολλών οι οποίοι νοικιάζουν καΐκια από την Αντίπαρο και το επισκέπτονται, πρέπει να οργανωθεί σε επισκέψιμο. Και δεν χρειάζεται πολλά. Ενα φυλάκιο, μια καλύτερη περίφραξη από την σημερινή και έναν φύλακα. Ας δώσει και κάτι το κράτος. Τόσα έδωσαν οι ιδιώτες για να φθάσει η έρευνα ώς εδώ.


πηγή: Ελευθεροτυπία/Περιοδ.7, 6/2006