19 Νοε 2008

3 παραλλαγές του μέσου blogger

Παραθέτουμε τις δύο έρευνες που κυκλοφορούν σχετικά με το προφίλ του Έλληνα μπλόγκερ.

Η πρώτη είναι της εταιρείας VPRC. Πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2008 με ένα ερωτηματολόγιο που ξεσήκωσε πολλές αντιδράσεις για τις ερωτήσεις αλλά και τη μεθοδολογία του -που ακούστηκε μπλόγκερ να απαντά σε κείμενο word που κατόπιν να το στέλνει με φαξ!- και στο οποίο τελικά απάντησαν 773 μπλόγκερς.



Σύμφωνα με έρευνα του περιοδικού «Μonthly Review» και της εταιρείας ερευνών VΡRC, ο Έλληνας blogger είναι άνδρας, ηλικίας 25- 44 ετών, ανώτερης μόρφωσης, μισθωτός του ιδιωτικού τομέα, που πολιτικά ανήκει στην Κεντροαριστερά. Η έρευνα επικεντρώθηκε στις πολιτικές διαστάσεις του blogging και τις πολιτικές απόψεις των bloggers, αλλά και τη δυνατότητα διαμόρφωσης μιας νέας δημοσιογραφικής πραγματικότητας.

ο μέσος μπλόγκερ είναι μισθωτός του ιδιωτικού τομέα

«Το blogging είναι τόπος έκφρασης, πολιτικής συμμετοχής και χώρος δημοσιοποίησης ιδεών και προσωπικών απόψεων. Επιπλέον, φαίνεται πως οι bloggers διαθέτουν υψηλούς δείκτες προοδευτικών τοποθετήσεων», σημείωσε ο κ. Χριστόφορος Βερναρδάκης, πρόεδρος της VΡRC.



Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, που έγινε σε δείγμα 773 ενεργών ιστολογίων, ο κύριος λόγος δημιουργίας ενός blog είναι η έκφραση προσωπικών απόψεων, η ανταλλαγή σκέψεων και εμπειριών, καθώς και η κινητοποίηση των πολιτών, ενώ, παρ΄ όλο που πρόκειται για ένα σχετικά καινούργιο φαινόμενο, ο βαθμός ικανοποίησης από τον αριθμό και το περιεχόμενο των blogs εμφανίζεται αρκετά υψηλός.


Οι έλληνες μπλόγκερς έχουν πάρει πολύ σοβαρά το ρόλο τους


Η πλειονότητα των bloggers προέρχεται από τον χώρο της Αριστεράς και της Κεντροαριστεράς (38%), ενώ ένα υψηλό ποσοστό δεν θεωρεί πως κάποιο πολιτικό κόμμα βρίσκεται κοντά στις δικές του απόψεις και ιδέες (32%). Παράλληλα, συντριπτικά είναι τα ποσοστά δυσαρέσκειας για τον τρόπο λειτουργίας της δημοκρατίας στην Ελλάδα (85%), αλλά και από την πολιτική ενημέρωση που παρέχεται από τα ΜΜΕ στη χώρα μας (91%).


πηγή: ΤΑ ΝΕΑ


Η δεύτερη είναι κατά ένα έτος παλαιότερη, αφορά μεγαλύτερο -σχεδόν διπλάσιο- δείγμα και πιο συστηματοποιημένη μεθοδολογία.


Ανδρας γύρω στα 30, ο οποίος μένει στην Αθήνα, είναι απόφοιτος πανεπιστημίου και γράφει στο διαδικτυακό ημερολόγιό του από χόμπι, χωρίς να θεωρεί τον εαυτό του δημοσιογράφο. Αυτός είναι ο «τυπικός» ελληνόφωνος blogger, όπως σκιαγραφείται στην πρώτη σχετική έρευνα που πραγματοποιήθηκε στη χώρα μας από το μεταπτυχιακό φοιτητή του Παντείου Πανεπιστημίου Ζαφείρη Καραμπάση, υπό την επίβλεψη του καθηγητή Αλέξανδρου Ξενάκη και την εποπτεία του καθηγητή Κωνσταντίνου Κοσκινά και του δρα Γιώργου Βαρδάγγαλου.



Η έρευνα διενεργήθηκε με τη βοήθεια online ερωτηματολογίων, τα οποία συμπλήρωσαν αυτοβούλως 1.367 διαδικτυακοί γραφιάδες την περίοδο Μαρτίου-Απριλίου 2007 και αποτελεί «ακτινογραφία» της ελληνόφωνης μπλογκόσφαιρας των αρχών του περασμένου χρόνου. Μολονότι το τοπίο έχει αλλάξει σημαντικά από τότε -συνεπεία και του τριπλασιασμού των εγχώριων blogs- πολλά από τα συμπεράσματα της μεταπτυχιακής διατριβής παραμένουν επίκαιρα και παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς είναι η πρώτη φορά που οι Ελληνες ιστολόγοι αποτυπώνουν τάσεις και πρακτικές τους και καταθέτουν στοιχεία σχετικά με το προφίλ τους.

Ο πολυθεματικός χαρακτήρας των εγχώριων blogs είναι ένα από τα βασικά ευρήματα που εξακολουθούν να έχουν ισχύ. Παρά την αύξηση των ιστολογίων που είναι αφιερωμένα σε συγκεκριμένη θεματολογία (π.χ. τεχνολογία, τέχνη), η πλειοψηφία των ψηφιακών σχολιαστών καταγράφει online τις σκέψεις της για ποικίλα ζητήματα που διαφέρουν από μέρα σε μέρα.


Οσον αφορά στο προφίλ των ελληνόφωνων ιστολόγων, τα βασικά χαρακτηριστικά εκτιμάται ότι δεν άλλαξαν σημαντικά τον τελευταίο χρόνο: 4 στους 10 ανήκουν, σύμφωνα με την έρευνα, στην ηλικιακή ομάδα 25-34 ετών, το 64% είναι άνδρες, 3 στους 10 είναι ιδιωτικοί υπάλληλοι και περίπου οι μισοί κατοικούν στην πρωτεύουσα.

Οι μισοί μπλόγκερς ζουν στην επαρχία

Παράλληλα, η συντριπτική πλειοψηφία έχει στο ενεργητικό της πάνω από πέντε χρόνια διαδικτυακού σερφαρίσματος και δαπανά online πάνω από 30 ώρες σε εβδομαδιαία βάση, ενώ παρακολουθεί τηλεόραση για λιγότερο από 5 ώρες την εβδομάδα και αφιερώνει σε εφημερίδες και περιοδικά το πολύ 10 ώρες την εβδομάδα.


Σύμφωνα με όσους συμμετείχαν στην έρευνα, το blogging είναι ιδιαίτερα απαιτητική δραστηριότητα -τουλάχιστον από πλευράς χρόνου. Περίπου οι μισοί δηλώνουν ότι αφιερώνουν τουλάχιστον 5 ώρες κάθε εβδομάδα για την ενημέρωση του ιστολογίου τους και άλλο τόσο χρόνο για την ανάγνωση άλλων blogs.


Οι ελληνόφωνοι ιστολόγοι δεν θεωρούν, ως επί το πλείστον, τους εαυτούς τους δημοσιογράφους: το 51% απαντά πως δεν βλέπει το ιστολόγιό του ως δημοσιογραφική δουλειά, έναντι 38% που θεωρεί ότι δημοσιογραφεί. Και αυτό παρά το γεγονός ότι 7 στους 10 υποστηρίζουν ότι συχνά ή πολύ συχνά φροντίζουν να επαληθεύουν όσα γράφουν. Εντούτοις, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι μεγάλη μερίδα διαδικτυακών σχολιαστών αναφέρει την άσκηση επιρροής ως κίνητρο δημιουργίας του blog της.


Κομβικής σημασίας είναι στην μπλογκόσφαιρα τα ζητήματα της ταυτότητας και του ελέγχου των online σχολίων. Το 57,7% όσων απάντησαν στο ερωτηματολόγιο δηλώνει ότι χρησιμοποιεί ψευδώνυμο, έναντι 24,5% που γράφει με το πραγματικό του όνομα και 17,8% που έχει επιστρατεύσει ένα «ελαφρώς παραποιημένο». Παράλληλα, το 67,4% λέει ότι επιτρέπει την άμεση ανάρτηση των σχολίων των επισκεπτών του ιστολογίου του χωρίς έλεγχο.


Εκτός από τα blogs αυτά καθαυτά, στη διάρκεια του ενός χρόνου που μεσολάβησε από την έναρξη της έρευνας άλλαξε και η στάση των «παραδοσιακών» μέσων απέναντι στα ιστολόγια. Την αρχική απαξίωση διαδέχθηκε η ενσωμάτωση των blogs στους δικτυακούς τόπους «συμβατικών» media και ακολούθησε καταιγισμός αναφορών στην μπλογκόσφαιρα, «επίλεκτα» μέλη της οποίας έγιναν αρθρογράφοι εντύπων. Ετσι, επιβεβαιώθηκαν οι παρατηρήσεις ξένων ειδικών, τις οποίες μεταφέρει η μελέτη του Παντείου, σχετικά με τα τρία στάδια αντιμετώπισης των «παραδοσιακών» μέσων απέναντι στα blogs.


Τα αναλυτικά αποτελέσματα της έρευνας είναι προσβάσιμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση
http://ereuna.wordpress.com

πηγή: ΕΛ.ΤΥΠΟΣ



Τελικά ποιός είναι ο μέσος μπλόγκερ;
Ίσως αυτός...


Μπλόγκερ: αυτοί οι άγνωστοι

Ο τυπικός ελληνόφωνος μπλόγκερ είναι 30 ετών, έχει οκτώ πτυχία, τέσσερα μεταπτυχιακά, τρία διδακτορικά και είναι άνεργος και χαραμοφάης - παρ’ όλα αυτά, ξέρει να δένει τα κορδόνια του μόνος του. Ο μέσος μπλόγκερ μένει με τους γονείς του -ένεκα η αφραγκία και η τεμπελιά- αλλά, αν οι γονείς του έχουν χωρίσει, μένει με τη μητέρα του και τα Σαββατοκύριακα τον παίρνει ο πατέρας του και τον πάει βόλτα στο πάρκο για να παίξει με τ’ άλλα παιδιά και να κατουρήσει πίσω από τους θάμνους.

ΑΠΟ ΤΟΝ PITSIRIKO

Μεγάλο ενδιαφέρον προκάλεσε η πρώτη έρευνα στη χώρα μας για τα ελληνόφωνα μπλογκ, που πραγματοποιήθηκε από τον μεταπτυχιακό φοιτητή του Παντείου Πανεπιστημίου Ζαφείρη Καραμπάση, υπό την επίβλεψη του καθηγητή Αλέξανδρου Ξενάκη και την εποπτεία του καθηγητή Κωνσταντίνου Κοσκινά και του δρα Γιώργου Βαρδάγγαλου. Τα στοιχεία της έρευνας θα χρησιμοποιηθούν από τις εταιρείες, με αποκλειστικό σκοπό να δημιουργήσουν ελκυστικά προϊόντα που θα γίνουν περιζήτητα από τους μπλόγκερ-καταναλωτές. Παράλληλα, τα στοιχεία της έρευνας θα αποτελέσουν και εργαλείο για τα κόμματα, ώστε να διατυπώσουν ψεύτικες πολιτικές θέσεις που θα γοητεύσουν τον αφελή μπλόγκερ-ψηφοφόρο.


Σύμφωνα με την έρευνα, ο τυπικός ελληνόφωνος μπλόγκερ είναι 30 ετών, έχει οκτώ πτυχία, τέσσερα μεταπτυχιακά, τρία διδακτορικά και είναι άνεργος και χαραμοφάης - παρ' όλα αυτά, ξέρει να δένει τα κορδόνια του μόνος του. Ο μέσος μπλόγκερ μένει με τους γονείς του -ένεκα η αφραγκία και η τεμπελιά- αλλά, αν οι γονείς του έχουν χωρίσει, μένει με τη μητέρα του και τα Σαββατοκύριακα τον παίρνει ο πατέρας του και τον πάει βόλτα στο πάρκο για να παίξει με τ' άλλα παιδιά και να κατουρήσει πίσω από τους θάμνους. Η τυπική ελληνόφωνη μπλόγκερ είναι 25 ετών, είναι θεογκόμενα, έχει οικολογικές ανησυχίες και ψάχνει να βρει ένα καλό παιδί, ώστε να νοικοκυρευτεί και να μη μείνει στο ράφι. Έχει προίκα και πλούσιο εσωτερικό κόσμο και θα επιθυμούσε ο γαμπρός να είναι πολύ πλούσιος και πολύ όμορφος. Είναι προφανές πως ψάχνουν σε λάθος μέρος, αφού είναι γνωστό σε όλους πως οι πολύ ωραίοι και πολύ πλούσιοι δεν γράφουν τίποτα - σχεδόν όλοι οι μεγάλοι συγγραφείς ήταν βαριά προβληματικοί, πεινάλες και κακομούτσουνοι. Οι ωραίοι και πλούσιοι δεν έγραψαν ποτέ λέξη στη ζωή τους - αυτοί, απλώς, ήταν πάντα απασχολημένοι με το να περνάνε μια υπέροχη ζωή.


Μόνο το 36% των μπλόγκερ είναι γυναίκες αλλά αυτό είναι απόλυτα λογικό γιατί οι γυναίκες σφουγγαρίζουν, πλένουν και μαγειρεύουν, οπότε δεν τους μένει και πολλή ώρα για κωλοβάρεμα στον υπολογιστή. Επίσης, είναι φυσιολογικό οι άνδρες να διεισδύουν περισσότερο στο διαδίκτυο γιατί η διείσδυση είναι στη φύση τους, ενώ η γυναίκα δεν είναι φτιαγμένη για να διεισδύει αλλά για να υποδέχεται - αν πάρει χαμπάρι η Ιερά Σύνοδος πως υπάρχουν γυναίκες που διεισδύουν στο διαδίκτυο, θα τις αφορίσει και δεν θα ντυθούν ποτέ νυφούλες. Οι γυναίκες κόβουν μαχαίρι το μπλογκ τους μόλις βρουν γαμπρό και υποδύονται τις κυρίες της υψηλής κοινωνίας, ενώ οι άντρες δεν το αποχωρίζονται ποτέ γιατί το θεωρούν την τέλεια γκομενοπαγίδα. Σύμφωνα με την έρευνα, οι γυναίκες αναφέρονται συχνότερα σε θέματα που σχετίζονται με τις προσωπικές τους ευαισθησίες και τον πολιτισμό, αλλά κι αυτό είναι απόλυτα λογικό επειδή δεν είναι δυνατόν από τη μια να ψάχνεις κάποιον να σε στεφανωθεί και από την άλλη να γράφεις για τον Λούα Λούα, τον Καρατζαφέρη και το Ασφαλιστικό - ξενερώνει ο γκόμενος με κάτι τέτοια, και κόβει λάσπη.


Οι άνδρες αναφέρονται περισσότερο σε πολιτικά θέματα, στο καράτε και στο ποδόσφαιρο, αλλά ένα μεγάλο ποσοστό ανδρών δεν κρύβει πως τις ελεύθερες ώρες του του αρέσει να φοράει τα φουστάνια και τα ψηλοτάκουνα της μαμάς του και να παίζει με τις κούκλες του. Παρατηρούμε με ενδιαφέρον πως οι γυναίκες αποκρύπτουν την ταυτότητά τους και δημοσιεύουν σπανιότερα το μέιλ τους - αυτό συμβαίνει επειδή πολλές γυναίκες θεωρούν το μέιλ τους ό,τι πολυτιμότερο έχουν και το διαφυλάττουν ως κόρη οφθαλμού. Οι άντρες, από την άλλη, είναι τόσο απελπισμένοι να βρουν γυναίκα, που βάζουν από σαράντα μέιλ ο καθένας στο μπλογκ του, επειδή φοβούνται πως υπάρχει η πιθανότητα να τους διαβάσει η Μόνικα Μπελούτσι, να θαμπωθεί από τα πολυεπίπεδα και πολυπρισματικά γραπτά τους, να τους αναζητήσει εναγωνίως για να δώσουν νόημα στην άδεια ζωή της, αλλά να μη βρίσκει τη διεύθυνση του μέιλ τους που είναι στριμωγμένη σε μια γωνιά του μπλογκ.


Οι άντρες μπλόγκερ αλλάζουν εσώρουχα μια φορά την εβδομάδα, ενώ οι γυναίκες δυο. Ο μέσος μπλόγκερ κάνει σεξ τρεις φορές την ημέρα - συνήθως μόνος του. Οι γυναίκες δεν κάνουν συχνά σεξ αφενός επειδή είναι ξεθεωμένες από τις δουλειές του σπιτιού και αφετέρου επειδή δεν θέλουν να βγάλουν κακό όνομα στην κοινωνία των μπλόγκερ και να τις φωνάζουν παστρικές και ξετσίπωτες. Αν ένας μπλόγκερ και μια μπλόγκερ κάνουν σεξ μεταξύ τους, συνήθως η σχέση τους καταλήγει σε γάμο γιατί, αν χωρίσουν άσχημα, υπάρχει ο κίνδυνος ο πληγωμένος να κάνει ρόμπα τον άλλον σε όλο το διαδίκτυο και τότε δεν τον σώζει ούτε η μετανάστευση.


Το πιο συνηθισμένο μέρος στο οποίο κάνουν έρωτα δυο μπλόγκερ είναι το γραφείο, ώστε να μπορεί ο άντρας να βλέπει την οθόνη του υπολογιστή κατά τη διάρκεια της ερωτικής πράξης, ενώ στον απέναντι τοίχο υπάρχει κι ένας τεράστιος καθρέφτης για να μπορεί να βλέπει και η γυναίκα, και να μην αισθάνεται μειονεκτικά, έχοντας γυρισμένη την πλάτη στην Κοινωνία της Πληροφορίας. Πάντως, οι μπλόγκερ αποφεύγουν να παντρεύονται μεταξύ τους γιατί θα τσακώνονται συνέχεια για το ποιος θα κάτσει στον υπολογιστή, ενώ -στην περίπτωση που υπάρχουν δυο υπολογιστές στο σπίτι- κανείς τους δεν θα μαγειρεύει και δεν θα καθαρίζει, με αποτέλεσμα να τα τινάξουν και οι δυο ή από σκορβούτο ή από χολέρα.

Τα κυρίαρχα κίνητρα των μπλόγκερ είναι η δημιουργική γραφή -είναι όλοι ψώνια και νομίζουν πως κρύβουν μέσα τους έναν Ντοστογιέφσκι- και η άσκηση επιρροής. Σε ό,τι αφορά την άσκηση επιρροής, τα μπλογκ έχουν λαμπρό μέλλον μπροστά τους. Αν τα μέλη της 17Ν συνειδητοποιήσουν τι ακριβώς έχουν πετύχει τα μπλογκ μέσα σε ελάχιστα χρόνια παρουσίας στη χώρα μας, θα διαπιστώσουν με έκπληξη πως η δράση των μπλόγκερ είναι πιο «επαναστατική» από τη χρήση των όπλων. Η χρήση των όπλων λειτούργησε ως το τέλειο άλλοθι για το κράτος ώστε να ενισχύονται συνεχώς οι μηχανισμοί καταστολής και η αστυνομοκρατία, ενώ τα μπλογκ οδηγούν σε περισσότερη ελευθερία και «τρομοκρατούν» πιο αποτελεσματικά όλες τις εξουσίες. Αν το διαδίκτυο είχε δημιουργηθεί πριν 40 χρόνια, η σύγχρονη ιστορία της χώρα μας θα ήταν πολύ διαφορετική - όλα θα ήταν καλύτερα. Κυρίες και κύριοι, φτιάξτε το δικό σας μπλογκ!


Tο προφίλ του Eυρωπαίου blogger

4 σχόλια:

Magos Gsisspor είπε...

http://blogs.sync.gr/searchblogs/antiparos/index.html

Τον τελευταίο καιρό το antiparos-blog σκαρφαλώνει όλο και πιο ψηλά. Αν δεχτούμε ότι όλα τα ελληνικά μπλογκς είναι περί τις 30000 και απ΄αυτά τα ενεργά είναι 6500-7000, κι αν αναλογιστούμε ότι πριν δυο μήνες είμαστε στη θέση #720, αποτελεί ιδιαίτερη τιμή (και έκπληξη) να βρισκόμαστε στην 300ή θέση (για την ακρίβεια το κοντέρ σήμερα έγραψε #289).

Μπορεί να πάει ψηλότερα; Όσο πιο ψηλά τόσο πιο στενόχωρα από άποψης χρόνου. Και δεν είμαστε και χασομέρηδες (που λέει κι ο φίλος Γιάννης Τρ.)

Το antiparos-blog σας ευχαριστεί όλους. Και τους καλούς και τους ξινούς, και τους ανώνυμους και τους κρυπτοάιπίτες, και τους μπλογκερς και τους πολίτες. Κυρίως όμως ευχαριστεί τους φαιδρούς που προσφ΄περουν λαμπρό πεδίο έμπνευσης.

Και εις ανώτερα σε όλα τα σκληρά μαχόμενα μπλογκς της περιοχής.

Ανώνυμος είπε...

Σας δίνω τον λόγο μου. Δεν ανήκω στην κεντροαριστερά που λέει η έρευνα...

Ανώνυμος είπε...

είπαμε ο μέσος μπλόγκερ...

ωλιαρος είπε...

μπράβο antiparos-blog εξάλλου το αξίζεις....