Με το πρόσχημα της καλύτερης αυτοδιοίκησης (μεγάλοι δήμοι, άρα αυξημένη επιχειρησιακή ικανότητα, άρα λειτουργική και οικονομική αυτοδυναμία, άρα λιγότεροι άχρηστοι στην εξουσία) το σήκουελ Kapodistrias II αναμένεται πιο θεαματικό από το Kapodistrias I.
Ήδη τα πρώτα σενάρια του μεγαλεπιβόλου εγχειρήματος αποσαφηνίζονται και μπροστά τους η σύλληψη του τότε(1998) υπουργού Εσωτερικών από όπου προέκυψε το Kapodistrias I ωχριά. Σφαγές αναμένονται σε Αθήνα, Αλαμάνα, Σούλι και στη λοιπή Ελλάδα.
Κάποιοι δήμοι (Κέρκυρα, Ρόδος) βλέπουν στη νέα διοικητική μεταρρύθμιση την ευκαιρία να ανανεώσουν ευκαιρίες ή να μεταβιβάσουν αμαρτωλά φορτία και προβληματικά ταμεία. Κάποιοι άλλοι (μεγαλοβιομήχανοι, μονοπώλες, έπαρχοι, νομάρχες, βουλευτές) αναζητούν νέα ευρύτερα πεδία δράσης και δόξας.
Κι οι κάτοικοι του νησιού αυτού, που, σαν άλλοι Γαλάτες, αντιστέκονται στο χρόνο, τη μόλυνση, την παγκοσμιοποίηση, τη διαφθορά, την αλλοτρίωση γενικότερα, αυτοί που δεν έχουν ενημερωθεί από κανέναν για το τι ακριβώς πρεσβεύει αυτό το ενδεχόμενο, φαίνεται να γλιτώνουν τη συνένωση με την Πάρο, καθώς τα πρώτα δημοσιεύματα βαφτίζουν το νησί δήμο.
Ήδη τα πρώτα σενάρια του μεγαλεπιβόλου εγχειρήματος αποσαφηνίζονται και μπροστά τους η σύλληψη του τότε(1998) υπουργού Εσωτερικών από όπου προέκυψε το Kapodistrias I ωχριά. Σφαγές αναμένονται σε Αθήνα, Αλαμάνα, Σούλι και στη λοιπή Ελλάδα.
Κάποιοι δήμοι (Κέρκυρα, Ρόδος) βλέπουν στη νέα διοικητική μεταρρύθμιση την ευκαιρία να ανανεώσουν ευκαιρίες ή να μεταβιβάσουν αμαρτωλά φορτία και προβληματικά ταμεία. Κάποιοι άλλοι (μεγαλοβιομήχανοι, μονοπώλες, έπαρχοι, νομάρχες, βουλευτές) αναζητούν νέα ευρύτερα πεδία δράσης και δόξας.
Κι οι κάτοικοι του νησιού αυτού, που, σαν άλλοι Γαλάτες, αντιστέκονται στο χρόνο, τη μόλυνση, την παγκοσμιοποίηση, τη διαφθορά, την αλλοτρίωση γενικότερα, αυτοί που δεν έχουν ενημερωθεί από κανέναν για το τι ακριβώς πρεσβεύει αυτό το ενδεχόμενο, φαίνεται να γλιτώνουν τη συνένωση με την Πάρο, καθώς τα πρώτα δημοσιεύματα βαφτίζουν το νησί δήμο.
Από "ΤΑ NEA"
Φωτιές σε όλη τη χώρα φέρνει ο νέος χάρτης της αυτοδιοίκησης με το σχέδιο «Καποδίστριας 2», που προβλέπει την κατάργηση όλων των σημερινών κοινοτήτων, ενώ «ψαλιδίζει» σημαντικά τον αριθμό των δήμων και σε Αττική και Θεσσαλονίκη.
Η μελέτη, που είχε ανατεθεί στο Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης για λογαριασμό της ΚΕΔΚΕ και στάλθηκε χθες στα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης ώστε να συζητηθεί στη μεθαυριανή συνεδρίαση, περιλαμβάνει τελικώς 3 διαφορετικές προτάσεις για δημιουργία 380 έως 390 δήμων από τους σημερινούς 1.034 δήμους και κοινότητες.
Ωστόσο, στελέχη της Αυτοδιοίκησης εκφράζουν φόβους πως η δημοσιοποίηση του χωροταξικού σχεδιασμού και η έναρξη διαλόγου μόνον στη βάση των νέων ορίων των δήμων θα αποπροσανατολίσει από την ουσία της διοικητικής μεταρρύθμισης.
Σημειώνεται ότι η κυβέρνηση όχι μόνον δεν έχει ακόμη υλοποιήσει τις οικονομικές της δεσμεύσεις, που αποτελούσαν προϋπόθεση για τους δημάρχους πριν προχωρήσει ο «Καποδίστριας 2», αλλά δεν έχει ξεκαθαρίσει και τις θέσεις της για το μοντέλο οργάνωσης και διοίκησης των νέων δήμων.
«Ένας δήμος ανά νησί» ζητούν οι δήμαρχοι των νησιών
Μυρίζει μπαρούτι ο «Καποδίστριας 2»
9 σχόλια:
Ωρε μεγαλεία καραγκιόζη μου……….
Προβλέπονται σφαγές εμφανίσεις αναρριχήσεις συγχωνεύσεις διασπάσεις
Ονειρώξεις τάματα αλλαξοπιστεματα
Και κυρίως χρήμα και υποσχέσεις στην αγορά
Το υπουργείο δίνει πνοή στο παιγνίδι στην Αντίπαρο
Δυο πράγματα με κάνουν και ανατριχιάζω τα κορδώματα
Και η θλίψη του νενεκου
Μήπως ήλθε η ώρα να μαζευτούμε σε καμiα αίθουσα
Να γνωρίσουμε την πλειοψηφία και μειοψηφία του τόπου
Και να πούμε και καμiα κουβέντα για το θέμα?
Μη ξεχάσετε στις 30 Αύγουστου η τελευταία πρόεδρος Αντιπάρου
Έχει τα γενέθλια της.
Και να μην ξεχάσει ο δήμαρχος Αντιπάρου να μας εξηγήσει
Γιατί μετά από τρία κοινοτικά πλαίσια στήριξης μεσογειακά προγράμματα κλπ
Δεν έχουμε αποχέτευση νερό αλιευτικό καταφύγιο πολεοδομική μελέτη περιφερειακό κλπ
Twra boreis k esy na diekdikiseis tin dimarhia tou nisiou sou (oi alloi kaliteroi einai)
32 Avgoustou odition, gia tin dimarhia tou nisiou, parakalounte oi endiaferomenoi na ehoun mazi tous endiktiko elenho prwtis dimotikou,i sinantisi, tha ginei sto proavlio tou kep antiparou, stis 5 to apogevma.....osoi pistoi proselthete....(IPARHEI KALITERI ANTIPARO K TIN THELOUME)
ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΚΕΔΚΕ κ. ΝΙΚΗΤΑ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΝΩΣΗ Αθήνα 04/08/08
ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ
ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
ΕΛΛΑΔΑΣ
Υπόψη:
Συντακτών Τ.Α.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΚΕ Νικήτας Κακλαμάνης, με αφορμή τις δηλώσεις του Υπουργού Εσωτερικών Προκόπη Παυλόπουλου για τη διοικητική μεταρρύθμιση, τόνισε τα παρακάτω:
«Αναφορικά με τη θέση της ΚΕΔΚΕ για τη διοικητική μεταρρύθμιση θέλω να καταστήσω σαφές ότι:
Το Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα έχει ολοκληρώσει μέχρι 30/08/2008 τις μελέτες που του έχουν ανατεθεί και αφορούν στο σύνολο της διοικητικής μεταρρύθμισης.
Οι μελέτες, όμως, αυτές δεν πρόκειται να δοθούν σε διαβούλευση, και πολύ περισσότερο, να αποτελέσουν πεδίο διαλόγου με την κυβέρνηση, εάν προηγουμένως δεν έχουν εκπληρωθεί τα υπεσχημένα τα οποία και υπενθυμίζω:
Α. Εκταμίευση -μέχρι τέλους Αυγούστου- του ποσού των 250 εκατ. ευρώ προς τους ΟΤΑ.
Β. Κατάθεση και ψήφιση στα θερινά τμήματα της βουλής της διάταξης για τη μεταφορά των τελών κυκλοφορίας (90%) στους Δήμους.
Γ. Δρομολόγηση της διαδικασίας καταβολής του 1,7 δις ευρώ υπό τη μορφή ομολόγων, όπως έχει ήδη συμφωνηθεί με το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών.
Τότε και μόνο τότε η ΚΕΔΚΕ θα προσέλθει στο τελικό στάδιο του διαλόγου με την κυβέρνηση».
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΔΣ ΚΕΔΚΕ 28-8-08
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΝΩΣΗ Αθήνα 28/08/08
ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ
ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
ΕΛΛΑΔΑΣ
Υπόψη:
Συντακτών Τ.Α.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΚΕ κατά τη σημερινή προγραμματισμένη συνεδρίασή του συζήτησε το θέμα της συνέχισης της λειτουργίας των δημοτικών κοινωνικών δομών και το θέμα της Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Σ΄ ότι αφορά στο θέμα των κοινωνικών δομών το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΚΕ θεωρεί ότι οι πρόσφατες ανακοινώσεις των συναρμόδιων υπουργείων - Εσωτερικών, Οικονομίας και Οικονομικών, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας - για τη συνέχιση της λειτουργίας τους, επιφέρουν βελτιώσεις και αποτελούν θετική εξέλιξη. Ωστόσο εμμένει στα τρία πρωταρχικά αιτήματα της Αυτοδιοίκησης για την εξασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας όλων των κοινωνικών δομών και προγραμμάτων που υλοποιούν οι Δήμοι της χώρας, δηλαδή:
Πρώτον, ζητά την παράταση της προθεσμίας προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στους δήμους που δεν έχουν εντάξει τις δομές τους μέχρι σήμερα στο Πρόγραμμα, να καταθέσουν σχετικές αιτήσεις συμμετοχής.
Δεύτερον, να αυξηθεί η χρηματοδότηση έτσι ώστε να καλυφθούν πλήρως οι λειτουργικές ανάγκες των δομών αυτών και να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργίας τους.
Τρίτον , παρά τις ευνοϊκές πρόσκαιρες ρυθμίσεις για τους εργαζόμενους στις δομές αυτές, η ΚΕΔΚΕ θεωρεί ότι πρέπει μέσα στο 2009 να δρομολογηθεί η διαδικασία οριστικής ρύθμισης της απασχόλησης των εργαζομένων στις κοινωνικές δομές με την εφαρμογή συστήματος μοριοδότησης για τους ήδη υπηρετούντες, παρόμοιο με αυτό που ίσχυσε για τους εργαζόμενους στα ΚΕΠ.
Τέλος το Δ.Σ. της ΚΕΔΚΕ εκφράζει την πλήρη αντίθεσή του για το γεγονός ότι δεν είναι οι Δήμοι αλλά η Εργατική Εστία, υπεύθυνη για την υλοποίηση των προγραμμάτων αυτών.
Σ΄ ότι αφορά το θέμα της Διοικητικής Μεταρρύθμισης το Διοικητικό Συμβούλιο διευκρίνισε ομόφωνα ότι η μελέτη του ΙΤΑ για τον «Καποδίστρια 2» είναι πρόταση του Ινστιτούτου προς την ΚΕΔΚΕ και σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί τη δική της πρόταση.
Επίσης αποφάσισε κατά πλειοψηφία (16 έναντι 13 ψήφων) να μην ξεκινήσει ούτε εσωτερικός διάλογος επί της πρότασης του ΙΤΑ, επειδή δεν έχουν ικανοποιηθεί οι οικονομικές δεσμεύσεις της Κυβέρνησης του Απριλίου απέναντι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Αυτονόητο είναι ότι μέχρι την ικανοποίηση των οικονομικών εκκρεμοτήτων η Αυτοδιοίκηση δεν πρόκειται να προσέλθει σε διάλογο για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση.
Η μελέτη του ΙΤΑ θα αποσταλεί στις Τοπικές Ενώσεις Δήμων και Κοινοτήτων της χώρας για να ενημερωθούν επισήμως τα μέλη της ΚΕΔΚΕ, ενώ το Διοικητικό Συμβούλιο συνιστά στις διοικήσεις των ΤΕΔΚ να ακολουθήσουν την ίδια τακτική, δηλαδή να μην ξεκινήσει κανένας εσωτερικός διάλογος πριν από τη λύση των οικονομικών αιτημάτων της Αυτοδιοίκησης.
Τέλος το Δ.Σ. δε συμφώνησε, κατά πλειοψηφία, να διαδηλώσει μαζί με τους κοινωνικούς και συνδικαλιστικούς φορείς της χώρας στη ΔΕΘ.
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Χωρίς Χωριά
Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΘΕΟΧΑΡΑΤΟΥ Από τον «Αδέσμευτο Τύπο»
«Ο πρώτος "Καποδίστριας" βρήκε στην Ελλάδα σχεδόν 6.000 Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (5.700 Κοινότητες και 300 Δήμους, περίπου) και με συγχωνεύσεις και συνενώσεις τούς έκανε 1.034.
Ο δεύτερος "Καποδίστριας" -σύμφωνα με τη μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης- καταργεί παντελώς τις Κοινότητες (άλλωστε, γύρω στις 100 έχουν μείνει!) και περιορίζει τους Δήμους στους 380 ή, το πολύ, 390.
(Με τη φόρα που έχουμε πάρει, αν υπάρξει και τρίτος "Καποδίστριας", οι Δήμοι θα περιοριστούν στους 4: Ενας για την Αττική, ένας για την περιοχή Θεσσαλονίκης, ένας για όλη την ηπειρωτική Ελλάδα και ένας για τη νησιωτική). Η συστηματική αυτή καταστροφή του πατροπαράδοτου Κοινοτικού συστήματος της χώρας μας, είναι και έχει την ίδια πάντα δικαιολογία:
- Οι μικροί ΟΤΑ δεν είναι βιώσιμοι, δεν μπορούν ν' ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της χώρας και είναι αδύνατο να εξοπλιστούν με τον αναγκαίο μηχανολογικό εξοπλισμό και με το απαραίτητο στελεχικό δυναμικό και μόνο η συνένωσή τους σε ισχυρές μονάδες θ' αντιμετωπίσει το πρόβλημα!
Αν αυτή η δικαιολογία δεν αποτελούσε πρόφαση και ήταν αλήθεια, τότε δεν χρειαζόταν η παντελής καταστροφή των κοινοτήτων και η συρρίκνωση των δήμων. Θα μπορούσαν να ιδρυθούν Σύνδεσμοι Δήμων και Κοινοτήτων -και, μάλιστα, σε επίπεδο επαρχίας- να στελεχωθούν και να εξοπλιστούν και να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις.
Προτιμήθηκε, όπως πάντα, η εύκολη λύση: Σου πονάει το δόντι, βγάζεις το δόντι ή κόβεις και το κεφάλι!
Αναρωτήθηκε, όμως, κανείς τι σημαίνει η καταστροφή των κοινοτήτων για την Ελλάδα; Σημαίνει, πρωτίστως και κυρίως:
1. Αποκοπή του Λαού από τις ρίζες και παραδόσεις του. 2. Περαιτέρω ερήμωση των χωριών. 3. Συγκέντρωση του πληθυσμού στις πρωτεύουσες των νέων δήμων. 4. Ερημοποίηση της υπαίθρου. 5. Περαιτέρω συρρίκνωση του παραγωγικού ιστού. 6. Νέο κύμα αστυφιλίας. 7. Αγορά ολόκληρων χωριών από ξένους. 8. Νέα αύξηση των εισαγωγών. 9. Διόγκωση της ανεργίας στην περιφέρεια. Και 10. Εγκατάλειψη της ορεινής και ημιορεινής ζώνης στην οποία επέζησαν οι Ελληνες σε όλους τους χαλεπούς καιρούς. Κοντολογίς: οι τραγικές σιαμαίες, Διοίκηση και Τοπική Αυτοδιοίκηση, κυοφορούν ένα τέρας!».
Προς μια «ακοματίκ» αυτοδιοίκηση
«Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση δεν έχει πια νόημα ύπαρξης. Αν δεν καταργηθεί, θα φθίνει έως την αυτοκατάργησή της»
Του ΠΕΤΡΟΥ ΤΑΤΟΥΛΗ
Νέες φωτιές ανάβει στη Ν.Δ. ο βουλευτής Π. Τατούλης με το σημερινό του άρθρο για την τοπική αυτοδιοίκηση: Με ευθείες βολές κατά του υπουργού Δημ. Διοίκησης Πρ. Παυλόπουλου, κάνει λόγο για «κακή τύχη της επανίδρυσης του κράτους» την οποία, όπως γράφει, ο ίδιος ο υπουργός παραδέχθηκε, αναθέτοντας το σχετικό έργο σε εταιρεία της αλλοδαπής. Γιατί προφανώς εμείς δεν μπορέσαμε να υλοποιήσουμε τις υποσχέσεις...».
* Με «σπόντες» για τον τρόπο διακυβέρνησης («η προσέγγιση της πραγματικότητας δεν μπορεί να επιτευχθεί από τη Βουλή και το γραφείο του πρωθυπουργού»), ο αρθρογράφος προχωρεί σε προτάσεις για θεσμικές αλλαγές: εισηγείται την κατάργηση του νομάρχη και των νομαρχιακών συμβουλίων. Αλλά και τη φορολογική αποκέντρωση υπέρ των δήμων. Και, στη συνέχεια, «μεταφορά και άλλων αρμοδιοτήτων σ' αυτούς, από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και την πυροσβεστική μέχρι την πρωτοβάθμια υγεία και το τοπικό περιβάλλον».
* Τέλος, ο «αντάρτης» πρώην υπουργός παρατηρεί ότι δεν υπάρχει σχέδιο και διαβούλευση για τον «Καποδίστρια 2» και προτείνει στη Ν.Δ. να μην δίνει κομματικό χρίσμα σε υποψήφιους τοπικούς άρχοντες.
Πολλές ήταν οι ελπίδες που είχαμε εναποθέσει στην εφαρμογή της πρώτης φάσης του «Καποδίστρια». Και παρά τις αντιδράσεις τότε κάποιων «ημετέρων», σωστά η χώρα προσανατολίσθηκε προς λιγότερο κρατισμό και περισσότερη αποκέντρωση.
1 Σήμερα, όμως, είναι εμφανές ότι μόνο τοπική αυτοδιοίκηση δεν έχουμε. Και αυτό γιατί σε κρίσιμους τομείς, όπως η διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, η παραγωγή μελετών και έργων και η παροχή σημαντικών υπηρεσιών, ο δήμος δεν έχει τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο. Ολα αυτά, κατά έναν πολύπλοκο και ασύνδετο τρόπο, αποφασίζονται από κάποιους άλλους παράγοντες της περιοχής και όχι μόνο... (νομάρχες, περιφερειάρχες, υπουργοί κ.λπ.). Το αποτέλεσμα;
Η τοπική αυτοδιοίκηση δεν είναι ούτε ισχυρή ούτε αποτελεσματική. Οι περισσότεροι δήμοι κινδυνεύουν από οικονομική κατάρρευση και οι δήμαρχοι συνωστίζονται στους διαδρόμους υπουργείων και περιφερειών...
2 Παρά το δυσάρεστο της κατάστασης, παραμένει επιτακτική η ανάγκη για ένα νέο κύμα υποχρεωτικών συγχωνεύσεων δήμων και περιφερειών της χώρας, με τον «Καποδίστρια ΙΙ». Κακά τα ψέματα. Η ολοκληρωμένη προσέγγιση της πραγματικότητας γενικότερα δεν μπορεί να επιτευχθεί από το Κοινοβούλιο και από το γραφείο του πρωθυπουργού. Αυτά τα προβλήματα απαιτούν ένα εξελισσόμενο σύστημα διακυβέρνησης και κυρίως μια ισχυρή τοπική αυτοδιοίκηση.
3 Αναλαμβάνοντας τη διακυβέρνηση, το 2004, είχαμε εξαγγείλει λιγότερο κράτος και αποκεντρωμένες διοικητικές υπηρεσίες. Μας δίνεται μια σημαντική ευκαιρία ενόψει του σχεδίου «Καποδίστριας ΙΙ» να μειώσουμε τον κρατικό συγκεντρωτισμό.
Αρχικά εστιάζοντας στη φορολογική αποκέντρωση: Οι νέοι δήμοι θα μπορούν να ελέγχουν αποτελεσματικότερα τη διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξης των τοπικών εσόδων και μακροπρόθεσμα θα είναι σε θέση να δημιουργήσουν ιδίους εισπρακτικούς μηχανισμούς και να απαλλαγούν από κάθε είδους «κηδεμονίες».
Κατ' αυτόν τον τρόπο, και έχοντας εξασφαλίσει νέους πόρους, μπορεί να ακολουθήσει και η μεταφορά αρμοδιοτήτων στους Δήμους σε τομείς όπως η πρωτοβάθμια εκπαίδευση, η κοινωνική πρόνοια, η πυροσβεστική, οι τοπικές παρεμβάσεις στο δομημένο και φυσικό περιβάλλον, η πρωτοβάθμια υγεία και η προληπτική ιατρική.
4 Αυτή η αποκέντρωση φορολογικών εσόδων και αρμοδιοτήτων -κάτι που συμβαίνει εδώ και πολλά χρόνια στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη- θα ενδυναμώσει μεν την τοπική αυτοδιοίκηση αλλά θα δώσει και νέα αναπτυξιακή ώθηση στο κράτος, η δομή του οποίου θα είναι απλή -ευδιάκριτη- αποκεντρωμένη. Ως εκ τούτου, η κεντρική εξουσία (κυβέρνηση) θα έχει έναν ρόλο πραγματικά επιτελικό διατηρώντας αμιγώς τον έλεγχο σε υπουργεία-κλειδιά που διαχειρίζονται εθνικές υποθέσεις (Αμυνας, Δημ. Τάξης, Οικονομικών, Εξωτερικών).
Από την άλλη πλευρά η περιφερειακή αυτοδιοίκηση θα έχει ως κύρια αποστολή την ανάπτυξη, ενώ το συμβούλιο και ο περιφερειάρχης θα είναι αιρετοί.
5 Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση δεν έχει πλέον νόημα ύπαρξης! Σήμερα, διεκδικεί αγωνιωδώς ρόλο, για μεν την ανάπτυξη από την περιφέρεια, για δε την παροχή υπηρεσιών από τους δήμους ολόκληρης της επικράτειας.
Η ανάπτυξη, όμως, απαιτεί μεγάλα γεωγραφικά σύνολα για να σχεδιαστεί σωστά, η δε παροχή υπηρεσιών πρέπει να έχει σημείο αναφοράς τους ίδιους τους πολίτες βάσει των αναγκών στις εκάστοτε τοπικές κοινωνίες. Συνεπώς, αν δεν καταργηθεί η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, τότε θα φθίνει σταδιακά μέχρι την αυτοκατάργησή της.
6 Το 2004 μιλούσαμε για επανίδρυση του κράτους. Υστερα από τέσσερα και πλέον χρόνια θα έπρεπε τουλάχιστον να έχουμε διδαχθεί από την εμπειρία. Την κακή τύχη της επανίδρυσης τη γνωρίζουμε όλοι.
Την ομολόγησε και ο ίδιος ο κατ' εξοχήν αρμόδιος υπουργός με την ανάθεση σχετικού έργου σε μεγάλη εταιρεία της αλλοδαπής προκειμένου να μας ενημερώσει, η τελευταία, για τις απαραίτητες κινήσεις που πρέπει να κάνει η ελληνική πολιτεία. Μόνοι προφανώς δεν μπορέσαμε ή δεν διαθέσαμε αρκετή τόλμη για να υλοποιήσουμε τις υποσχέσεις που δώσαμε...
7 Σε ό,τι αφορά όμως και την επανίδρυση της τοπικής αυτοδιοίκησης, λείπουν, κατά την άποψή μου, οι σαφείς γραμμές. Πού πάει η χώρα; Ποια είναι η μορφή οργάνωσης που θα επιλέξουμε για το μέλλον μας; Προς τι η βιασύνη; Ποιο είναι το λεγόμενο masterplan; Πού βρίσκεται η διαβούλευση για το μεγάλο αυτό θέμα;
Εν ολίγοις, απαιτείται ένα ολοκληρωμένο εθνικό επιχειρησιακό σχέδιο καθώς και υποστηρικτικοί μηχανισμοί για την εφαρμογή του. Απαιτείται, όμως, και ριζικός επαναπροσδιορισμός των σχέσεων της αυτοδιοίκησης με την κεντρική εξουσία. Η νέα αυτή μεταρρύθμιση πρέπει να σχεδιαστεί από κοινού για το συνολικό πολιτικό και διοικητικό σύστημα της χώρας.
8 Εχω υποστηρίξει πολλές φορές ότι η ψήφιση ενός νομοσχεδίου δεν συνεπάγεται και την εφαρμογή του. Αυτό απαιτεί και συναίνεση και διαβούλευση και ουσιαστική ενημέρωση της κοινής γνώμης.
Στην περίπτωση του «Καποδίστρια ΙΙ», ωστόσο, ο πολίτης παρακολουθεί για πολλοστή φορά τις σχετικές αψιμαχίες, λες και πρόκειται για κάτι που δεν τον αφορά. Και εμείς μοιάζουμε να μην λαμβάνουμε τα μηνύματα.
*Και εξηγώ: Στις τελευταίες εκλογικές αναμετρήσεις, οι δημότες άρχισαν δειλά δειλά να αγνοούν αυτό που καταχρηστικά ονομάζουμε «κομματικές γραμμές». Θεμελιώδη ρόλο στην ψήφο τους έπαιξε η εργατικότητα εκείνων που διεκδίκησαν το θώκο και όχι το αμφιλεγόμενο χρίσμα που ορισμένα δήθεν υψηλόβαθμα στελέχη έδωσαν σε κάποιους παράγοντες των τοπικών κοινωνιών με μοναδικό κριτήριο την κομματική περγαμηνή.
9 Η Ν.Δ. πρέπει να αφουγκρασθεί τις αλλαγές αυτές. Εχει την ευκαιρία να γίνει το πρώτο κόμμα που θα δείξει εμπιστοσύνη στους πολίτες.
Να τους αφήσει ελεύθερους να εκλέξουν αυτούς που, κατά την άποψή τους, θα είναι καλύτεροι στη διαχείριση των καθημερινών τους προβλημάτων και να στηρίξει την τοπική αυτοδιοίκηση παρέχοντας τους απαραίτητους υποστηρικτικούς μηχανισμούς για να υλοποιήσει το έργο της. Πρέπει τώρα να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν υπάρχουν κομματικά χρωματισμένες λύσεις στα προβλήματα των Ελλήνων.
10 Μόνο έτσι θα αποδείξουμε ότι δεν λειτουργούμε παλαιοκομματικά και ότι προωθούμε την ανάπτυξη σύγχρονων μορφών οργάνωσης και λειτουργίας με κριτήρια αξιοκρατίας.
Σε διαφορετική περίπτωση, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι η τοπική αυτοδιοίκηση θα συνεχίσει να λειτουργεί ως ο μικρός, άβουλος και επαίτης αδελφός. Ακόμη και μετά τον... «Καποδίστρια Χ»...
* Ο Π. ΤΑΤΟΥΛΗΣ είναι πρώην υφυπουργός Πολιτισμού και βουλευτής Αρκαδίας της Ν.Δ.
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 31/08/2008
Δημοσίευση σχολίου