30 Απρ 2009

Καλό ταξίδι κυρα Ευγενία...


Σα γραφή στην άμμο έσβησε η αγαπητή σε όλη την τοπική κοινωνία κυρία Ευγενία. Κανείς όμως δεν την ξεχνάει. Άνθρωπος γεμάτος καλοσύνη, μητέρα με πράξη υπέρτατης θυσίας, κυρά του σπιτιού που έβγαινε περιχαρής και έραινε με ροδόνερο το πλήθος του επιταφίου τις Μεγάλες Παρασκευές. Η μοίρα τής έστερξε να δει και το τελευταίο χαρμόσυνο γεγονός που επιζητούσε, όλη την οικογένεια της σε τάξη και νοικοκυροσύνη, όπως ήταν κι η δική της ζωή ως σήμερα.

Καλό ταξίδι κυρά Ευγενία, με τη στάση σου στη ζωή εξασφάλισες την αθανασία σου.

Παρακάτω το αποχαιρετιστήριο κείμενο των συγγενών:

ΤΑΞΙΔΕΨΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ Η ΘΕΙΑ Η ΕΥΓΕΝΙΑ , Η ΤΖΕΝΗ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΜΠΙΝΚ ΟΠΩΣ ΤΗΝ ΗΞΕΡΑΝ ΠΟΛΛΟΙ. ΠΑΛΕΨΕ ΑΡΚΕΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΑΡΑΤΗ ΝΟΣΟ,ΑΛΛΑ ΤΕΛΙΚΑ ΔΕΝ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΕ......... ΜΙΑ ΖΩΗ ΣΤΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ, ΕΙΧΕ ΒΙΩΣΕΙ ΣΤΟ ΠΕΤΣΙ ΤΗΣ ΤΟΝ ΠΟΝΟ ΚΑΙ ΤΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΖΩΗ. ΠΑΛΕΥΟΝΤΑΣ ΣΚΛΗΡΑ ΝΑ ΔΕΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΑ ΠΑΡΑΜΕΛΗΣΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΗΣ. ΓΝΩΡΙΖΕ ΚΑΛΑ ΝΑ ΔΙΝΕΙ ΧΑΡΑ ΚΑΙ ΖΩΗ ΣΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ. ΘΕΙΑ ΜΟΥ ΚΑΛΗ ΚΑΛΟ ΣΟΥ ΤΑΞΙΔΙ... ΚΑΙ ΦΙΛΗΣΕ ΜΟΥ ΤΟΥΣ ΔΙΚΟΥΣ ΜΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ. Η ΖΩΗ ΣΟΥ ΚΑΙ Η ΛΕΒΕΝΤΙΑ ΣΟΥ ΘΑ ΜΑΣ ΟΔΗΓΟΥΝ ΠΑΝΤΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΧΑΡΑΞΕΣ. ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΣ ΚΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΑΝΗΨΙΑ ΣΟΥ ΠΟΥ ΥΠΕΡΑΓΑΠΟΥΣΕΣ.....

Μυαλό από κουκούτσι ελιάς...


Υπάρχει κανείς που μπορεί να προσάψει το παραμικρό στο συμπαθέστατο φαρμακοποιό που εδώ και 4 χρόνια έχει εξυπηρετήσει όλους ανεξαιρέτως τους κατοίκους και πολλούς επισκέπτες, ακόμα και τις πιο απίθανες ώρες, ακόμα και για τα πιο απίθανα αιτήματα;

Με πλήρη συνείδηση του λειτουργήματος και με συχνότατη υπέρβαση του ρόλου του όχι μόνο κατάφερε να κερδίσει τις καρδιές όλων, αλλά και να συντελέσει έμμεσα στην τουριστική άνθηση του νησιού τα τελευταία χρόνια, αφού, σε συνδυασμό με την ιατρική πληρότητα του Ιατρείου (όταν δεν υπάρχουν πονηρές μετακινήσεις του προσωπικού προς την Πάρο και τα άλλα νησιά) υπάρχει σε όλους το διαρκές αίσθημα ασφάλειας για την επαρκή ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στο νησί μας.

Όλοι λοιπόν φαίνεται να στηρίζουν το φαρμακοποιό του νησιού, όχι μόνο γιατί τον έχουν ανάγκη αλλά κι επειδή εκτιμούν τις υψηλού επιπέδου και ευγένειας υπηρεσίες του.

Όλοι; Φαίνεται πως κάποια ψευτοπαλικαράκια παιδαρέλια, από αυτά που έχουν μυηθεί μετά μανίας στο τρίπτυχο "ελληνάδικο, αλκοόλ, δίκυκλο", είναι αχάριστα. Μικρόψυχα. Προβληματικά. Ακοινώνητα.

Δεν ήταν η πρώτη -ούτε η τελευταία- φορά.
Κατεβαίνοντας χθες βράδυ ξημερώματα τον κεντρικο δρόμο, μετά τις αλκοολούχες επιδρομές τους στα μπαράκια του χωριού, μαρσάροντας για μια ακόμη φορά τα πειραγμένα μηχανάκια τους για να διαφημίσουν στους γείτονες το πειραγμένο της παλικαριάς τους, έκαναν μια σύντομη στάση στο φαρμακείο του χωριού. Όρμησαν στις νεόφυτες ελιές στην άκρη του πεζοδρόμου και με μανία τις ξερίζωσαν, πετώντας τις στο δρόμο. Το πρωί πια, περαστικοί και γείτονες τις μάζεψαν και τις ξαναφύτεψαν στη θέση τους. Ποιος θα φυτέψει ένα κουκούτσι μυαλό στα άδεια κεφάλια, μπας και φυτρώσει κάποτε ο σεβασμός και η κοινωνική παιδεία;

Αν την επόμενη φορά που ζητήσετε από το φαρμακοποιό να ανοίξει στις 3 τα ξημερώματα, γιατί το βλαστάρι σας πονάει και θέλει ένα ντεπόν (αληθινό πρόσφατο περιστατικό), κι αυτός αντί για ντεπόν σας δώσει ένα κουκούτσι ελιάς, σκεφτείτε ότι δεν είναι μόνο συμβολικό...


Μήπως τελικά βλάπτεται σοβαρά η υγεία;
THE FATAL CONSEQUENCES OF MASTURBATION - FRANCE, 1844

28 Απρ 2009

Κουνούπια ήρθε η ώρα σας...Παρεμβάσεις πολιτών



Η ενεργητική συμμετοχή στα 2 τελευταία ποστ έφερε και μία άμεση παρέμβαση επί του ζητήματος της καταπολέμησης των κουνουπιών στις 2 Ψαραλυκές...



Προς την εταιρεία ecodev (http://www.ecodev.gr):

"Ενδιαφέρομαι να γίνει μελέτη για την καταπολέμηση κουνουπιών στις δύο (λεγόμενες) ψαραλυκές στα όρια του οικισμού Αντιπάρου στις Κυκλάδες που απεικονίζονται στα συνημμένα αρχεία.

Η κάθε μία έχει έκταση 30 περίπου στρεμμάτων και βασικά δέχονται τα όμβρια από την λεκάνη του οικισμού.
Μπορείτε να δώσετε μια πρώτη εκτίμηση του κόστους τέτοιου είδους μελέτης προκειμένου να ενημερώσω είτε την τοπική αρχή ή και ομάδα κατοίκων που θα ήταν διατεθειμένοι να το καλύψουν ;

Η δορυφορική εικόνα της περιοχής βρίσκεται στη διεύθυνση

http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=37.035567,25.081573&spn=0.007811,0.012016&t=h&z=16


Ευχαριστώ,

ΧΧΧ
"


(σσ: ένας φίλος της Αντιπάρου και επισκέπτης του blog αυτού)


Μόλις υπάρξει απάντηση θα φροντίσουμε να ενημερώσουμε την τρέχουσα ανάρτηση (και τους αρμόδιους φορείς).

Μέχρι τότε προλαβαίνετε να εντρυφήσετε στις πολλές και χρήσιμες πληροφορίες που κρύβονται στο ένα ακόμη φυσιοδιφικό ποστ του αντιπάριου για τους δύο αμφιλεγόμενους υδροβιότοπους.

ΚΑΙ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΠΑΡΑΚΑΤΩ:

ΠΡΟΣ :ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΚΥΚΛΑΔΩΝ
ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ, ΣΥΡΟΣ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ: -ΕΠΑΡΧΕΙΟ ΠΑΡΟΥ
-ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΑΝΤΙΠΑΡΟΥ

Αξιότιμε Κύριε Νομάρχη

Οπως είναι γνωστό σύμφωνα με εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας καλούνται οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις να εφαρμόσουν πρόγραμμα καταπολέμησης των κουνουπιών τόσο για την μείωση του παράγοντα όχλησης όσο και για την προφύλαξη από τον κίνδυνο ασθενειών.

Πιστεύοντας ότι θα προχωρήσετε σε ανάλογο πρόγραμμα θα θέλαμε να σας επισημάνουμε τα εξής:

Στην Αντίπαρο το πρόβλημα των κουνουπιών είναι ένα από τα μεγαλύτερα περιβαλλοντικά προβλήματα του νησιού που απασχολεί τους κατοίκους κατά τους θερινούς μήνες και έχει σοβαρές επιπτώσεις στην κοινωνική ζωή του νησιού και στην ποιότητα ζωής των μονίμων κατοίκων αλλά και των επισκεπτών.

Τα όποια προγράμματα εφαρμόστηκαν τα τελευταία χρόνια δεν επέφεραν σημαντική μείωση των ακμαίων κουνουπιών.

Λόγω της γειτνιάσεως του οικισμού της Αντιπάρου με τον υδροβιότοπο της Ψαραλυκής έχουμε την γνώμη ότι απαιτείται ειδικευμένη μελέτη του προβλήματος και χρήση εδικών βιολογικών εντομοκτόνων για την προνυμφοκτονία ώστε να υπάρξουν σαφή αποτελέσματα τα οποία θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής, την τουριστική ανάπτυξη του τόπου και θα αποσοβήσουν τον κίνδυνο μετάδοσης ασθενειών.

Προσβλέποντας στο μεγάλο ενδιαφέρον σας για την ανάπτυξη των Κυκλάδων και την αειφορία αναμένουμε τις ανάλογες ενέργειες σας και τις θέσεις σας

Ευχαριστούμε εκ των προτέρων


(παρατίθενται τα ονόματα τωνπροέδρων των Συλλόγων)
-Σύλλογος Αλιέων Αντιπάρου
-Σύλλογος Γυναικών Αντιπάρου
-Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Δημοτικού Σχολείου και Νηπιαγωγείου Αντιπάρου
-Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Γυμνασίου Αντιπάρου
-Ναυτικος Ομίλος Αντιπάρου "ΜΕΑΣ Ωλίαρος"
-Τοπική Επιτροπή Αντιπάρου για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς


23 Απρ 2009

Φωνή Αιγαίου


Σκηνοθεσία: Λυδία Καρρά

Πρόκειται για μία ταινία -ντοκυμαντέρ που καταγράφει το Αιγαίο: την αισθητική υποβάθμιση, την καταστροφή του οικοσυστήματος, την άναρχη δόμηση, τη ρύπανση...

Κι όλα αυτά μέσα σε ένα χώρο που αγαπήθηκε επί αιώνες για αυτά που ακόμα μας θέλγουν σε αυτό. Το Αιγαίο με τις διάφανες ακρογιαλιές, τις ασπόνδυλες πλαγιές και τα χωριά-αετοφωλιές του. Και στη θέση του, αναδύεται ένα ατέλειωτο γιαπί, χωρίς αμπέλια, χωρίς αλώνια, χωρίς ελεύθερες παραλίες, χωρίς πίστη, χωρίς αγάπη.

Η ταινία της Λυδίας Καρρά, ανιχνεύει τις ιστορικές και κοινωνικές ρίζες των σημερινών εξελίξεων. Με αρχειακό υλικό παρουσιάζεται η εμπειρία των πολέμων και της οδυνηρής μετανάστευσης, η άνοδος της ναυτιλίας. Καταγράφεται ο λόγος μελετητών και αναμειγνύεται με τον λόγο και αντίλογο των κατοίκων. Ξαναγυρνώντας σε ίδιους τόπους διαφορετικές εποχές του χρόνου, εντοπίζονται οι ακραίες αλλαγές στους ρυθμούς ζωής.

Σ' ένα άλλο επίπεδο, η ταινία πραγματεύεται τη σημασία της φύσης στη ζωή του ανθρώπου, την αξία της ομορφιάς του φυσικού και δομημένου χώρου. Ο φακός εγκλωβίζει αυτή την ομορφιά, όπου υπάρχει ακόμα αλώβητη. Τα λόγια του Ελύτη, σταθερή αναφορά στον κόσμο των ονείρων. Νέες, δημιουργικές ιδέες προβάλλουν ... Όπως λέει κι ένας νησιώτης: «... το Αιγαίο είναι ένα καράβι που ταξιδεύει αιώνες. Το θέμα είναι εμείς τι θα αφήσουμε πίσω μας...»

Κι όπως έγραψε κι ο συντοπίτης μπλόγκερ :

Αιγαίο, το ύμνησαν οι ποιητές, το κυβερνούν οι μπουλντόζες

ευχαριστίες στον "Καμαριανό" φίλο του μπλογκ που μας το υπέδειξε (στο πρώτο σχόλιο)


21 Απρ 2009

"Πωλούνται κατοικίες με άπλετη θέα στη βλακεία"



Τα θαλασσόδεντρα της παραλίας του Αγίου Σπυρίδωνα (αλήθεια, εκείνες οι πινακίδες με τα τοπωνύμια στις παραλίες πότε θα μπούνε;) ήταν εκεί πριν από πολλούς από εμάς. Τα σεβάστηκε για δεκαετίες ο τραχύς βοριάς, τα σεβάστηκε ο δρόμος που ανοίχτηκε στην περιοχή, τα σεβάστηκαν όλοι όσοι ζούνε στον τόπο και για τον τόπο. Κι έπρεπε να έρθει ένας στενοκέφαλος αρπακολλατζής επιχειρηματίας για να μας θυμίσει ότι η ασύδοτη εργολαβία δε σέβεται ούτε θεούς ούτε δέντρα ούτε ανθρώπους.

«Κόπηκαν τέσσερα θαλασσόδεντρα» κυκλοφόρησε αστραπιαία η είδηση. Άφαντοι οι δράστες, μόνο κάποιοι είδαν κάποιους τις μέρες πριν και μετά στην περιοχή, να βγάζουν φωτογραφίες, να μετακινούν τα κομμένα δέντρα, να μετρούν το χώρο και να περιεργάζονται τη θέα, σα να εκτιμούσανε την αυξημένη τιμή που θα επιτύχουνε τώρα που η θέα στο γιαλό είναι άπλετη και ανεμπόδιστη. Σύντομα οι παχυλές κιτς διαφημίσεις του αρπακολλατζή, κιτς σύμφωνα και με την αισθητική του, θα συμπληρώσουν στην καρφωμένη πινακίδα: «Πωλούνται κατοικίες με άπλετη ανεμπόδιστη θέα στο γιαλό, 50μ. από τη θάλασσα». Ο νοσηρός εγκέφαλος που τόλμησε να κόψει τα θαλασσόδεντρα για να προσδώσει στο κτίσμα του άπλετη θέα προς τη θάλασσα δεν γεννήθηκε εδώ. Ουρανοκατέβατος απατεωνίσκος θα είναι, που νόμισε πως τα θαλασσόδεντρα είναι άχρηστοι θάμνοι που φυτρώνουν μέσα σε μια νύχτα. Πως γιαλός με θαλασσόδεντρα -και δέντρα γενικώς- είναι κόντρα στη σύγχρονη αισθητική. Αυτήν που επιτάσσει την οπτική άπλετη απόλαυση της θάλασσας τόσο από το μπαλκόνι με το φρέντο του λιγούρη όσο και από τις βίλες των χορτασμένων που οι πισίνες στην άκρη τους ενώνονται προοπτικά με τη θάλασσα, θέλοντας έτσι να δώσουν μία πλατύτητα στην στενή έννοια της ευζωίας τους.

Το antiparos-blog δεν κατηγορεί κανέναν, απλά έχει υποψίες, όπως και τόσοι άλλοι που έζησαν το συμβάν από κοντά. Έτσι, στις παρακάτω φωτογραφίες δεν διαπομπεύουμε τον φερόμενο ως αρπακολλατζή επιχειρηματία, αντίθετα σας παρουσιάζουμε μία έξυπνη επενδυτική επιλογή με «άπλετη θέα στη βλακεία».

Θυμίζοντας ότι αυτός που αγάπησε το χρήμα εξ' ορισμού σχεδόν δεν αγάπησε τη φύση...

17 Απρ 2009

Που μένει ο Θεός τελικά; Η Μεγάλη Εβδομάδα της επιστήμης - Νευροθεολογία - Θεοεκτομή ή Θεοεμφύτευση;

Ζούμε για να πιστεύουμε ή πιστεύουμε για να ζούμε; Στην πιο επίκαιρη ημέρα του χρόνου ανασύρουμε ένα παλιότερο άρθρο για τον κλάδο της Θεονευρολογίας, που αναζητεί το θρησκευτικό κέντρο του ανθρωπίνου εγκεφάλου, και διερευνά αν αυτό είναι αιτία ή αιτιατό.Είναι ο εγκέφαλός μας εκ κατασκευής προγραμματισμένος για υπερβατικές εμπειρίες ή πρόκειται για μια νευρωνική αδυναμία που πιστοποιεί το αντίθετο; Και τελικά ο Θεός κατοικεί κάπου ψηλά ή μέσα στο κεφάλι μας, πλάι σε εξωγήινους, δαίμονες, ξωτικά και σατανάδες;

Η πύλη του Αγίου Πνεύματος

Η ανάπτυξη της επιστημονικής σκέψης και η πλήρης επικράτηση της τεχνοεπιστήμης ως κινητήριας μηχανής διαμόρφωσης των νεότερων κοινωνιών υποτίθεται ότι θα συνεπαγόταν, τουλάχιστον στη Δύση, την εξάλειψη της πίστης σε υπερφυσικά όντα και την οριστική χρεοκοπία κάθε υπερβατικής πνευματικότητας.


Εχουν περάσει τρεις αιώνες απρόσκοπτης και εντυπωσιακής ανάπτυξης της επιστημονικής σκέψης και όμως, πάνω από το 95% του παγκόσμιου πληθυσμού δηλώνει ότι πιστεύει στην ύπαρξη μιας υπερφυσικής, δημιουργικής δύναμης. Και το 50% από αυτούς αποκαλεί αυτή τη δύναμη «θεό». Πώς μπορούμε να εξηγήσουμε την επίμονη παρουσία, την «παράλογη» εμμονή σε τέτοιες «ανορθολογικές» πεποιθήσεις;

Παρά τον εικονοκλαστικό ζήλο που έχουν επιδείξει τα λαμπρότερα μυαλά του είδους μας (φιλόσοφοι, επιστήμονες, κοινωνιολόγοι) ενάντια στις λεγόμενες θεολογικές ψευδαισθήσεις, παρά τον συστηματικό, και απολύτως δικαιολογημένο, πόλεμο ενάντια στις σκοταδιστικές θεοκρατικές-εκκλησιαστικές αντιλήψεις του παρελθόντος· και παρά την υποτιθέμενη «εκκοσμίκευση» της ανθρώπινης σκέψης, η ανάγκη για «υπερβατικές» και «θρησκευτικές» εμπειρίες φαίνεται να αποτελεί, ανά τους αιώνες, ένα σταθερό χαρακτηριστικό της ζωής των ανθρώπων. Αν δεχτούμε, συμφωνώντας με τον Μαρξ, ότι «η θρησκεία είναι το όπιο των λαών», τότε θα πρέπει αντικειμενικότατα να διαπιστώσουμε ότι οι περισσότεροι άνθρωποι εξακολουθούν να είναι εξαρτημένοι από την ανάγκη «υπερβατικότητας»: οπιομανείς του υπερφυσικού!

Και η σύγχρονη επιστήμη; Είναι άραγε σε θέση να εξηγήσει γιατί η πλειονότητα των ανθρώπων εκδηλώνει μια τέτοια έντονη ανάγκη για θρησκευτικές, υπερβατικές και απόκοσμες πνευματικές εμπειρίες; Ορισμένοι επιστήμονες δοκίμασαν να βρουν κάποιες «ορθολογικές» απαντήσεις: είτε μελετώντας τον ανθρώπινο εγκέφαλο -τη μηχανή παραγωγής του νου και της ανθρώπινης πνευματικότητας- είτε αποκωδικοποιώντας τα μυστικά του DNA, της χημικής γλώσσας με την οποία είναι γραμμένες οι πληροφορίες των γονιδίων μας.

Η κατοικία του Θεού

Η διαχρονική παρουσία και η σχεδόν καθολική γοητεία του «υπερφυσικού» και του «υπερβατικού» στην ανθρώπινη Ιστορία αποτελεί αφενός μια πρόκληση για την επιστημονική και εξορθολογισμένη νοοτροπία μας και αφετέρου ένα απολύτως νόμιμο πρόβλημα που χρήζει επιστημονικής εξηγήσεως. Μήπως η ιλιγγιώδης πρόοδος των γνώσεών μας σχετικά με την αρχιτεκτονική και τη λειτουργία του εγκεφάλου μπορεί να μας διαφωτίσει;

Ο Αντριου Νιούμπεργκ, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια (ΗΠΑ) και συγγραφέας ενός πολυσυζητημένου άρθρου με τίτλο «Γιατί πιστεύουμε ό,τι πιστεύουμε», διατείνεται ότι «Ο εγκέφαλός μας είναι ουσιαστικά μια μηχανή πίστης επειδή δεν έχει άλλη επιλογή». Ο Αμερικανός ερευνητής της εγκεφαλικής βάσης των θρησκευτικών αισθημάτων και της μυστικιστικής έκστασης μελετά εδώ και πολλά χρόνια με νευροαπεικονιστικές μεθόδους (αξονική και μαγνητική τομογραφία) τους εγκεφάλους πολλών μοναχών, από διαφορετικά τάγματα, καθώς προσεύχονται και βρίσκονται σε βαθύ διαλογισμό.

Χάρη σε αυτές τις απεικονιστικές μεθόδους κατάφερε να εντοπίσει και να παρακολουθήσει ζωντανά τις νευρικές διεργασίες που συντελούνται στο εσωτερικό του εγκεφάλου όταν βρίσκεται σε κατάσταση θρησκευτικής έκστασης. Διαπίστωσε λοιπόν ότι εκτός από τις αναμενόμενες περιοχές του μετωπιαίου φλοιού που ενεργοποιούνται όταν συγκεντρώνουμε την προσοχή μας, δραστηριοποιείται έντονα και το στεφανιαίο σύστημα, ένα περίπλοκο δίκτυο από πιο αρχαϊκές δομές του εγκεφάλου που παίζει αποφασιστικό ρόλο στη μνήμη, τη μάθηση και το συναίσθημα. Ο Νιούμπεργκ παρατήρησε επίσης μια εντυπωσιακή μείωση της δραστηριότητας των βρεγματικών λοβών του εγκεφάλου, της ζώνης του εγκεφαλικού φλοιού όπου διαμορφώνεται η αίσθηση του Εγώ και της προσωπικής ταυτότητας. Η απενεργοποίηση των νευρωνικών κυκλωμάτων αυτής της περιοχής, κατά τη διάρκεια της βαθιάς προσευχής ή του διαλογισμού, έχει ως συνέπεια να γίνονται ολοένα και πιο ασαφή τα όρια μεταξύ του Εγώ και του εξωτερικού κόσμου και επομένως δημιουργείται στον μύστη η ρεαλιστικότατη ψευδαίσθηση ότι ενώνεται με το Σύμπαν και επικοινωνεί με το Υπερπέραν!


Βέβαια, από μια άλλη σκοπιά, θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι δεν είναι ο εγκέφαλος που παράγει την «έκσταση» αλλά, αντίθετα, η μυσταγωγική υπερβατική εμπειρία κάνει την είσοδό της στα γήινα πράγματα μέσω των συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου μας, ο οποίος λειτουργεί ως δέκτης-υποδοχέας της «υπερβατικής πραγματικότητας». Η ερμηνεία των πειραματικών δεδομένων εξαρτάται από τις ιδεολογικές προκαταλήψεις του παρατηρητή: για κάποιους, τα πειράματα αυτά αποτελούν την πολυπόθητη απόδειξη της ύπαρξης του Θεού, ενώ αντίθετα για τους πιο προσεκτικούς και δύσπιστους παρατηρητές αποτελούν την απόδειξη ότι το υπερβατικό και το απόλυτο είναι απλώς το προϊόν της λειτουργίας του εγκεφάλου μας. Οπως παραδέχεται και ο ίδιος ο Νιούμπεργκ, «είμαστε βιολογικά προγραμματισμένοι για να βρίσκουμε κάποιο νόημα στις ζωές μας. Ωστόσο, το αν ο Θεός αποτελεί απλώς ένα δημιούργημα του εγκεφάλου μας ή όχι, δεν έχει ακόμη επιβεβαιωθεί επιστημονικά».

Το κράνος του Θεού

Ενας άλλος πρωτοπόρος στη διερεύνηση των εγκεφαλικών προϋποθέσεων κάθε θρησκευτικής ή υπερβατικής εμπειρίας είναι ο Καναδός νευροεπιστήμονας Μάικλ Πέρσινγκερ. Πριν από περίπου 20 χρόνια άρχισε να μελετά συστηματικά γιατί οι άνθρωποι που ανήκουν σε διαφορετικά εκκλησιαστικά δόγματα ή σε εντελώς διαφορετικές πολιτισμικές παραδόσεις βιώνουν με τόσο όμοιο τρόπο κάποιες υπερβατικές ή μυστικιστικές εμπειρίες.

Για να ερευνήσει αυτή τη σκανδαλώδη σύμπτωση, ο Πέρσινγκερ χρησιμοποίησε μια συσκευή, ένα είδος κράνους, που δημιουργούσε ένα ισχυρό αλλά ακίνδυνο μαγνητικό πεδίο γύρω από το κεφάλι των εθελοντών που το φορούσαν. Ο ίδιος, αν και δήλωνε άθεος, μόλις δοκίμασε στον εαυτό του το κράνος διαπίστωσε έκπληκτος ότι είχε, για πρώτη φορά στη ζωή του, μια υπερβατική εμπειρία: ένιωσε την παρουσία του Θεού!

Αποφάσισε λοιπόν να δοκιμάσει τις συνέπειες που θα είχε η τοποθέτηση αυτού του «κράνους του θεού» πάνω στο κεφάλι πολλών και διαφορετικών εθελοντών. Το 80% των εθελοντών δήλωσε ότι η συσκευή αυτή τους είχε προκαλέσει υπερβατικές εμπειρίες επικοινωνίας με τον Θεό. Διαπίστωσε μάλιστα ότι οι περίεργες εκστατικές εμπειρίες και τα θρησκευτικά συναισθήματα προέκυπταν κατά κανόνα όταν η ηλεκτρομαγνητική διέγερση που προκαλούσε το κράνος εστιαζόταν στους κροταφικούς λοβούς του εθελοντή. Μήπως είχαν ανακαλύψει την εγκεφαλική έδρα των θρησκευτικών συναισθημάτων; Είχαν επιτέλους εντοπίσει την κατοικία του Θεού μέσα στους κροταφικούς μας λοβούς, μια περιοχή του εγκεφάλου λίγο πιο πάνω από τα αυτιά μας; Ας μη βιαστούμε να πανηγυρίσουμε. Δυστυχώς, η επανάληψη του πειράματος από μια ερευνητική ομάδα στην Ελβετία δεν είχε την ίδια επιτυχία. Το όλο θέμα παραμένει ανοιχτό, εξάλλου σπανίως στην επιστήμη ένα μόνο πείραμα μπορεί να μας προσφέρει τις οριστικές απαντήσεις.

Ωστόσο, μια σαφέστερη ένδειξη ότι τα θρησκευτικά συναισθήματα και οι υπερβατικές εμπειρίες εξαρτώνται άμεσα από δομές του εγκεφάλου μας προκύπτει από πολλές νευρολογικές έρευνες. Πράγματι, από καιρό είναι γνωστό ότι υπάρχει μια ασθένεια του εγκεφάλου, η επιληψία, οι εκδηλώσεις της οποίας συνοδεύονται συχνά από μυστικιστικές κρίσεις και έντονες «πνευματικές» εμπειρίες του ασθενούς. Συνήθως φανταζόμαστε ότι οι επιληπτικές κρίσεις εκδηλώνονται μόνο με έντονους μυϊκούς σπασμούς, όμως οι κρίσεις μπορεί να είναι εστιακές και περιορισμένες σε μια μικρή περιοχή του εγκεφάλου.

Σ' αυτή την περίπτωση οι νευρολόγοι έχουν επανειλημμένως διαπιστώσει ότι η εκδήλωση των επιληπτικών κρίσεων συνοδεύεται από έντονες συναισθηματικές αλλαγές και θρησκευτικές συγκινήσεις. Κάποιοι ασθενείς ισχυρίζονται ότι έχουν σημαντικές εμπειρίες «επιφοίτησης»: βλέπουν και συνομιλούν με τον Θεό, εγκαταλείπουν το σώμα τους και ταξιδεύουν στο υπερπέραν, έχουν την εντύπωση ότι τους αποκαλύπτεται η Αλήθεια. Μελετώντας την περιοχή όπου εστιάζονται αυτές οι επιληπτικές κρίσεις, οι ειδικοί διαπίστωσαν ότι αυτή είναι, για μία ακόμη φορά, το στεφανιαίο σύστημα. Οταν τα νευρικά κυκλώματα αυτής της πολύπλοκης εγκεφαλικής δομής πλήττονται κατ' επανάληψη από τις καταιγίδες των επιληπτικών κρίσεων, που οφείλονται στις άναρχες εκφορτίσεις των νευρώνων, δημιουργούνται μόνιμες και βαθύτατες αλλαγές στην ψυχοδομή του «πεφωτισμένου» ασθενούς.

Ενας διαπρεπής νευρολόγος, ο Β. Σ. Ραματσάντραν, υποστηρίζει ότι αυτή η συγκεκριμένη εκδήλωση της λεγόμενης «ιερής νόσου», δηλαδή της επιληψίας, μας αποκαλύπτει ότι ο εγκέφαλός μας διαθέτει ένα εξειδικευμένο νευρικό κύκλωμα (μέσα στο στεφανιαίο σύστημα) που παράγει τις θρησκευτικές εμπειρίες μας! Μήπως τελικά αυτή η δυσλειτουργία του εγκεφάλου μας αποκαλύπτει άθελά της το «Κέντρο του Θεού», το περίπλοκο νευρικό υπόστρωμα κάθε μυστικιστικής υπερβατικής εμπειρίας μας;

Ο Ραματσάντραν μάλιστα έχει προτείνει ένα πολύ ενδιαφέρον πείραμα: τι θα συμβεί αν για θεραπευτικούς σκοπούς αφαιρέσουμε χειρουργικά αυτό το «θρησκευτικό κέντρο» του εγκεφάλου; Αραγε, διερωτάται ο Ραματσάντραν, θα σταματούσαν απότομα οι θρησκευτικές ανησυχίες και οι υπερβατικές εμπειρίες και ο χειρουργημένος θεόπληκτος «θα γινόταν άθεος ή αγνωστικιστής; Θα είχαμε εκτελέσει μια θεοεκτομή;».

Νευροθεολογικές αποκαλύψεις;

Ενα πολύ ενδιαφέρον αλλά δυσεπίλυτο ερώτημα είναι ποια ακριβώς βιολογική σκοπιμότητα μπορεί να εξυπηρετούσε η διαμόρφωση, στην πορεία της εξέλιξης του είδους μας, τέτοιων «μυστικιστικών» εγκεφαλικών δομών. Αφού, όπως γνωρίζουμε, η εξέλιξη δεν προβλέπει τίποτα ούτε και λειτουργεί ποτέ προνοητικά, τότε γιατί να δημιουργήσει αυτές τις, υποτίθεται, «άχρηστες» για την επιβίωσή μας εγκεφαλικές δομές που γεννούν τα υπερβατικά συναισθήματα;

Αν όντως οι έρευνες της Νευροεπιστήμης έχουν εντοπίσει κάποια εγκεφαλικά «κέντρα» της θρησκευτικής πίστης, τότε αυτές οι δομές θα πρέπει σίγουρα να έχουν εξελιχθεί επειδή επιτελούν κάποια ζωτικής σημασίας λειτουργία. Ναι, αλλά ποια ακριβώς; Την απάντηση σε αυτό το αποφασιστικό ερώτημα την αναζητούμε ακόμη. Ορισμένοι επιστήμονες ωστόσο ισχυρίζονται ότι την έχουν ήδη βρει (βλ. Πλαίσιο, Το γονίδιο του Θεού).

Απ' ό,τι φαίνεται, η μεταμοντέρνα ιδεολογία που κυριαρχεί στις μέρες μας επιβάλλει στο Θεό να μετακομίσει από το υπερπέραν στους λαβυρίνθους του εγκεφάλου μας! Και όσοι αντιστέκονται επιμένοντας ότι εξακολουθεί να κατοικεί σε κάποιες αιθέριες σφαίρες; Και αυτοί ακόμα θα πρέπει να παραδεχτούν ότι αν υπάρχει μια προνομιακή πύλη για την είσοδο του «Αγίου Πνεύματος» στη ζωή των ανθρώπων, αυτή θα πρέπει να βρίσκεται ασφαλώς στον εγκέφαλό μας.


Από την
Ελευθεροτυπία
(Σ. Μανουσέλης)

Στο εκκλησιαστικό κράτος που ζούμε βέβαια είναι πιθανότερο το πεδίο αυτό της Νευρολογίας, που διάγει ήδη 10 χρόνια ερευνητικής ζωής, να ονομαστεί Θεονευρολογία αντί για Νευροθεολογία.

Διαβάστε: God on the Brain (BBC)

16 Απρ 2009

Πασχαλινή Αντίπαρος


Το νησί ξυπνάει από τη χειμερινή του ραστώνη, τινάζει από πάνω του τη σκόνη του χειμώνα, κοιτά κατάματα τον εαρινό ήλιο και χαμογελά απ' άκρη σ' άκρη. Οι αισθήσεις όλες ενεργοποιούνται, το λευκό στους δρόμους φυλακίζει το φως και το βλέμμα, μέσα από τις γλάστρες αναβλύζει άνοιξη κι απ' τα παράθυρα του νησιού απλώνεται η μυρωδιά από τα κουλουράκια και τσουρέκια. Τα παιδιά λεύτερα τρέχουν, φωνάζουν, γελάνε. Κάτω στο λιμάνι, οι βάρκες φτιασιδώνονται, το καφενείο γίνεται υπαίθριο και το φερυ μπωτ αποβιβάζει επισκέπτες έμπλεους αγαλλίασης, που μεταγγίζεται και στους κατοίκους. Και μοιάζει να κρύβεται για λίγο η γκρίνια κι η διχόνοια για όλα τα φαιά που αξίζει να γκρινιάζει κανείς. Η πιο όμορφη Αντίπαρος του χρόνου είναι δίχως αμφιβολία αυτή της Μεγάλης Εβδομάδας.

12 Απρ 2009

ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ



Πρέπει να 'ταν των Βαΐων τ' ουρανού επειδή και τα πουλιά
κατέβαιναν μ' ένα κλαδάκι πράσινο στο ράμφος και στον ύπνο μου

Ένα κορίτσι δίχως λόγο είχε σταθεί κι άφηνε το μπλουζάκι του ξεκούμπωτο

Γυαλί στο φως και μέσα του πλακάκια της κουζίνας όσο το μάτι μου
έπαιρνε ανεμίζοντας τούλια μια κορμοστασιά διπλή απ' το σπίτι
σε ύψος με τα δάχτυλα στο πόμολο το αόρατο

Νταγκ λάμψη αέρας νταγκ λάμψη αέρας ασταμάτητα Όπως
ύστερα που κάποιος άγιασε και τα καινούρια φαίνονται κι εκείνα σαν παλαιά

Και τα παιδιά που γύριζαν από το πετροκάραβο με τα χταπόδια
κι οι γυναίκες απ' το ελαιοτριβείο κι η φωνή του γαϊδάρου ξημερώματα
πάνω από τα μποστάνια πόσα χρόνια πόσους αιώνες

«Αναντάμ μπαμπαντάμ» έλεγε η μάνα μου και το χέρι της
το αρθριτικό σταματούσε σαν φύλλο της μπεγκόνιας

Τέλος Κι οι μνήμες παν κι αυτές πίσω απ' τα πράγματα
να τα προφτάσουν Όπου τα παλαιά φαίνονται πάλι κι εκείνα σαν καινούρια

Θρυλική θα μείνει στους μεταγενέστερους η μέρα που κανείς δεν
είπε να βαρυγκομήσει αλλ' οργιές ανοιχτά στα φυλλώματα φέγγανε
στιλπνά λεμόνια ηλιίσκοι των αιθέρων.

ΤΟ ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΚΑΙ Η ΔΕΚΑΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΟΜΟΡΦΙΑ (1971)- ΟΔ. ΕΛΥΤΗΣ

η φωτό από εδώ

10 Απρ 2009

Μεγάλοι Έλληνες - Μεγάλη Ιδέα


Οι Εφτά Σοφοί που ήταν δεκαεφτά

Μια φορά κι έναν καιρό, λέει ο Πλούταρχος βιογραφώντας τον Σόλωνα, κάποιοι ψαράδες από την Κω γύρισαν από τον παιδεμό τους στη θάλασσα και κατέβασαν τα φορτωμένα δίχτυα τους στο γιαλό. Παρατυχόντες Μιλήσιοι έσπευσαν να αγοράσουν την ψαριά πριν καν τη δούνε και τη ζυγίσουν. Και, ω του θαύματος, με το ξεψάρωμα έρχεται στο φως τρίποδας χρυσός, περιουσία ολάκερη. Κατά το θρύλο, τον είχε ρίξει σ’ εκείνα τα νερά η Ωραία Ελένη, υπακούοντας σε κάποιον χρησμό που της ήρθε στη μνήμη, όταν γυρνούσε βαρύθυμη από την Τροία στην πατρίδα της. Πέσανε βέβαια σε καβγά ψαράδες και αγοραστές (όχι περί όνου σκιάς αλλά περί περιεχομένου ψαριάς), μπήκαν σε λίγες μέρες και οι πόλεις τους στη σφοδρή αντιμαχία, πήραν φωτιά τα όπλα (παμπάλαιο ελληνικό χούι κι αυτό), στο τέλος οι εμπόλεμοι προσέφυγαν, κατά τα συνήθη, στην Πυθία. Τη ρώτησαν λοιπόν σε ποιον πρέπει να δοθεί ο τρίποδας κι εκείνη αποκρίθηκε «Τω σοφωτάτω». Πάντοτε σαφής… Αλλά ποιος ο σοφότατος; Σκέψη στη σκέψη και ζύγισμα στο ζύγισμα, παίρνουν την απόφαση και στέλνουν πρώτα τον χρυσό τρίποδα στον Θαλή τον Μιλήσιο, που οι κάτοικοι της Κω τον εκτιμούσαν ιδιαίτερα, κι ας είχαν εμπλακεί σε πόλεμο με την πατρίδα του. Σεμνός ο Θαλής, είπε ότι σοφότερός του είναι ο Βίας από την Πριήνη, άρα σ’ αυτόν πρέπει να σταλεί το πολύτιμο θαλάσσιο εύρημα, σαν σύμβολο των πρωτείων της σοφίας. Δεν δέχεται ούτε ο Βίας τον τρίποδα, γιατί, σεμνός και αυτός, λέει πως υπάρχει άλλος σοφότερός του. Κι έτσι, βόλτα στη βόλτα ο τρίποδας («περιϊών και αναπεμπόμενος»), ξανάρθε στα χέρια του αρχικού αποδέκτη, του Θαλή, για να κλείσει ο κύκλος της σεμνότητας, που αν δεν υπάρχει, η σοφία καταντάει κουφότητα. Στο τέλος, από ευλάβεια ή αμηχανία, τον αφιέρωσαν στον Ισμήνιο Απόλλωνα των Θηβών.

Ετσι λοιπόν δεν μάθαμε ποτέ ποιος ο σοφότατος των Ελλήνων. Οπως δεν μάθαμε ποτέ, κι ας παπαγαλίζαμε τα ονόματά τους στο σχολείο, ποιοι ήταν τελικά οι Επτά Σοφοί, αλλά ούτε και ποια από τις εφτά πόλεις που ερίζανε για τη ρίζα του Ομήρου είχε τα περισσότερα δικαιώματα να λογίζεται γενέτειρά του. Κλεόβουλος ο Ρόδιος, Σόλων ο Αθηναίων, Χίλων ο Λακεδαιμόνιος, Θαλής ο Μιλήσιος, Πιττακός ο Μυτιληναίος, Βίας ο Πριηνεύς, Περίανδρος ο Κορίνθιος, αυτά τα ονόματα λέγαμε και ξαναλέγαμε σαν μαθητούδια μέχρι να τα απομνημονεύσουμε. Και μαζί λέγαμε και κάποιο ρητό του ενός ή του άλλου σοφού, όπως τα διέσωσαν ο Διογένης ο Λαέρτιος και ο Ιωάννης Στοβαίος, «μηδέν άγαν», «μηδένα προ του τέλους μακάριζε» κτλ. Αλλά ποιοι Εφτά Σοφοί; Μπορεί ο αριθμός εφτά να θεωρείται μαγικός (από τα Εφτά Θαύματα του κόσμου κι ώς την αγάπη που έτρεφε γι’ αυτόν ο Οδυσσέας Ελύτης), από τα χρόνια τα παλιά ωστόσο ήταν κάπως ασταθής, ή τέλος πάντων ελαστικός. Ετσι, το πόσοι και ποιοι ήταν οι σοφότατοι κυμαινόταν από πόλη σε πόλη και από καταγραφέα σε καταγραφέα. Ο Ιππόβοτος, ας πούμε, στον «Κατάλογο των σοφών» που εκπόνησε, κατονομάζει όχι εφτά αλλά δώδεκα σοφούς: τον Ορφέα, τον Λίνο, τον Σόλωνα, τον Περίανδρο, τον Κλεόβουλο, τον Μύσωνα, τον Θαλή, τον Βίαντα, τον Πιττακό, τον Επίχαρμο, τον Πυθαγόρα και τέλος έναν Σκύθη, τον Ανάχαρση, διότι εκείνο το «πας μη Ελλην βάρβαρος» δεν είχε τη σοβινιστική σημασία που αποδίδουν και σε αυτό το αρχαιοελληνικό απόφθεγμα και σε μύρια άλλα οι ελληνέμποροι παραχαράκτες. Ο Ερμιππος πάλι, για να μην κακοκαρδίσει καμία πόλη, από τους εφτά σοφούς ανεβαίνει στους δεκαεφτά: Σόλων, Θαλής, Πιττακός, Βίας, Χίλων, Μύσων, Κλεόβουλος, Περίανδρος, Ανάχαρσης (πάλι ο βάρβαρος), Ακουσίλαος, Επιμενίδης, Λεώφαντος, Φερεκύδης, Αριστόδημος, Πυθαγόρας, Λάσος, Αναξαγόρας.

Τι δηλοί ο μύθος, που δεν είναι και τόσο μύθος; Οτι, όσο παλιά κι αν είναι η όρεξή μας να μετράμε, να βαθμολογούμε, να αποδίδουμε πρωτεία και δευτερεία, να κατασκευάζουμε Καταλόγους και Κανόνες (από τις Πλειάδες των Αλεξανδρινών, όπου περιλαμβάνονταν οι μείζονες τραγωδοί ή λυρικοί, έως τον δογματικό «Δυτικό Κανόνα» του Χάρολντ Μπλουμ, και, δεκαετίες πιο πριν, την αφοριστική «Αλφαβήτα της ανάγνωσης» του Εζρα Πάουντ), εξίσου παλιά είναι και η αδυναμία να δημιουργηθούν λίστες γενικής αποδοχής. Τον χρυσό τρίποδα δεν έχουμε πια πού να τον αποδώσουμε, ούτε καν στον Απόλλωνα, αφού έκπτωτος πια και αυτός, έχασε τη θεϊκή υπεροχή του. Στην ηλεκτρονική εποχή μας, με τη μεγάλη πνευματική ευκολία της τηλεψηφοφορίας και με τη σύγχυση των κριτηρίων λογω της επιβολής της επικαιρότητας και των δικών της «αξιών» και «ινδαλμάτων», τα πράγματα είναι ακόμα πιο μπερδεμένα. Το αποδεικνύουν εκτός των άλλων όσες προσπάθειες έχουν γίνει στο Διαδίκτυο για την ανάδειξη των «κορυφαίων προσωπικοτήτων του εικοστού αιώνα» (ή της σύνολης Ιστορίας), των «σπουδαιότερων πολιτισμικών μνημείων» (σε κάποιο ιντερνετικό «δημοψήφισμα» ο Παρθενώνας έμεινε εκτός δεκάδας) ή των «μεγαλύτερων ποδοσφαιριστών του κόσμου»: Οσοι της νεάς γενιάς (που είναι και οι περισσότερο εξοικειωμένοι με την τεχνική και κυρίως με τη λογική της τηλεψηφοφορίας) ακούνε και ξανακούνε για τον Μπέκαμ, βλέπουν και ξαναβλέπουν τον Μπέκαμ, ε, στο τέλος τον ψηφίζουν και σαν σπουδαίο ποδοσφαιριστή· και δεν μένει έτσι θέση για τον Γκαρίντσα, λόγου χάρη, από τη γηπεδική δράση του οποίου άλλωστε δεν έχουν απομείνει παρά ελάχιστα ασπρόμαυρα στιγμιότυπα.

Ορισμένα από τα σύμφυτα προβλήματα της δημιουργίας καταλόγων και κανόνων διά τηλεψηφοφορίας αναδείχθηκαν και στην έρευνα του τηλεοπτικού σταθμού ΣΚΑΪ για τους εκατό «Μεγάλους Ελληνες»: η επικαιρότητα, στην τηλεοπτική πρωτίστως εκδοχή της, λειτούργησε σαν προπαγανδιστής και χορηγός ψήφων για πρόσωπα του τηλεοπτικού κόσμου, οι φανατικοί οπαδοί κάποιου άγνωστου αποκρυφιστή συγγραφέα κατάφεραν να τον εντάξουν στην εκατοντάδα, ενώ τα απομεινάρια των χουντικών σταγονιδίων το πήραν πατριωτικά και κατάφερε έτσι να τρυπώσει στους εκατό «μεγάλους» ο αρχιπραξικοπηματίας Γιώργος Παπαδόπουλος. Παρ’ όλα αυτά αυτά (ή μάλλον και λόγω αυτών, τα οποία επίσης αποκαλύπτουν νοοτροπίες), η έρευνα διατηρεί ακέραιο το ενδιαφέρον της. Το ενδιαφέρον αυτό δεν σχετίζεται τόσο με το ποιος θα αναδειχθεί πρωτοκορυφαίος όσο με το ποια είναι τα «εθνικά μας αυτονόητα», ποια η εικόνα εαυτού που συντηρούμε και προς την οποία φαντασιωσικά τείνουμε, ποιοι μηχανισμοί δουλεύουν σε βάθος χρόνου και, εκμεταλλευόμενοι και τα κενά της επιδερμικής παιδείας μας, επιβάλλουν σαν αναμφίλεκτες αξίες, σαν μεγέθη, τους μεν και όχι τους δε, τους πολιτικούς και όχι τους ποιητές επί παραδείγματι, και μάλιστα όταν ποιητής είναι ο Ομηρος και πολιτικός ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, η προσωπικότητα του οποίου τελεί ακόμα υπό κρίση.

Ζυγαριά ακριβοδίκαιη δεν υπάρχει ώστε να μετρήσουμε ποιος ο αξιότερος, αυτό πρόλαβε και μας το είπε ο Αριστοφάνης στους «Βατράχους» του, όταν ζύγιζε λέξεις, σαρκάζοντας και αυτοσαρκαζόμενος, για να δει ποιος είναι ο βαρύτερος ποιητής, ο Αισχύλος ή ο Ευριπίδης. Με όρους παγκοσμιότητας πάντως, αντοχής στο χρόνο και ωφέλιμης επίδρασης στο μέγα πλήθος, τους μόνους ίσως όρους που έχουν σημασία, ας μου επιτραπεί να διαλέξω, από τους μεγάλους της τελικής δεκάδας, τον Περικλή (έτσι όπως ιδανικά τον απαθανάτισε ο Θουκυδίδης, όχι έτσι όπως τον έφθειρε η καθημερινότητα της πολιτικής και ο πόλεμος) ως εκπρόσωπο της κρισιμότερης επινόησης των αρχαίων Ελλήνων, της δημοκρατίας, και τον γιατρό–ερευνητή Γεώργιο Παπανικολάου για τη δική του επινόηση, το ανθρωποσωστικό τεστ που φέρει το όνομά του. Τα ίχνη τους έχουν ήδη νικήσει τον μέλλοντα χρόνο.

Προσυπογράφουμε απόλυτα το αιχμηρό κείμενο του κ.Παντελή Μπουκάλα (μα καλά... Το Μεγαλέξανδρο μεγαλύτερο όλων;;;)

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_08/03/2009_306368

7 Απρ 2009

Η παραπλάνηση μιας ξεχασμένης ιστορίας.Παραδοσιακό χρώμα Κυκλάδων (Άσπρο; Λάθος!!!)





Η παραπλάνηση μιας ξεχασμένης ιστορίας. «Παραδοσιακό χρώμα Κυκλάδων».

Ο εντυπωσιασμός του μεγάλου Γάλλου αρχιτέκτονα Le Corbusier για τα σπίτια των νησιών (επισκέφθηκε τη Σέριφο, την Μύκονο τη Σαντορίνη και την Αίγινα), ήταν ένα ισχυρό κίνητρο για τους Έλληνες αρχιτέκτονες του μεσοπολέμου, να παρουσιάσουν επιτέλους, μια «ελληνοποιημένη» συνταγή στην αρχιτεκτονική τους σχεδίαση. Οι περισσότεροι μηχανικοί-αρχιτέκτονες, σπουδαγμένοι στο εξωτερικό, συνήθιζαν μέχρι τότε ν' αντιγράφουν στην Ελλάδα, ξένα σχεδιαστικά πρότυπα. Όταν λοιπόν άκουσαν τον Le Corbusier ν' αναφέρεται στην Αθήνα το 1933, από το βήμα του 4ου Συνεδρίου της Μοντέρνας Τέχνης, για την πλαστικότητα των μορφών, για την εναλλαγή ήλιου και σκιάς, για τη σκηνική ζωντάνια των σπιτιών στις Κυκλάδες, εντυπωσιάστηκαν. Έτσι βάλθηκαν στη συνέχεια να προβάλουν τη νησιώτικη αρχιτεκτονική, μέσα από επιτηδευμένα πρότυπα σχεδίων (εφαρμόζοντάς τα, στο αστικό χώρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης).



Ο Le Corbusier, περιδιαβαίνοντας τους οικισμούς της Τουρκίας, Ελλάδας, Τυνησίας, Ισπανίας, που είχαν ακόμη έντονη την καστρική συνεκτική τους μορφή, παρατήρησε ότι ο δυνατός ήλιος πάνω στα δώματα των σπιτιών, έφτιαχνε ένα δυναμικό χρωματισμό. Θεώρησε λοιπόν το λευκό χρώμα ως μέσον, ως φόντο στο όραμά του, για μια κοινή μορφοπλαστική αισθητική, μέσα στον ενιαίο γεωγραφικό, ιστορικό και πολιτιστικό τοπίο της Μεσογείου. Πέρα όμως απ' αυτά, το χρώμα έχει μια παλιά ιστορία στα σπίτια της Μεσογείου κι αυτό ο Le Corbusier το αναγνώριζε. Όπως έλεγε χαρακτηριστικά, ο άνθρωπος που θέλει να ζει πραγματικά, χρησιμοποιεί τους χρωματισμούς (περιοδικό «20ος αιώνας», «Αέρας, Ήχος Φως» 1933).

Η συνήθεια να ασβεστώνονται (να χρωματίζονται) τα σπίτια στην Ελλάδα, έρχεται από πολύ παλιά. Από την εποχή των αρχαϊκών πόλεων. Το ασβεστοκονίαμα (ασβέστης, άμμος μαζί με φυτικές και ζωικές ίνες), γίνονταν ο παραδοσιακός σοβάς, μέσα κι έξω από το οίκημα, τον καιρό των Μυκηναίων. Στην εποχή του Βυζαντίου, χρησιμοποιήθηκε ο ασβέστης, που τον έλεγαν «χωρύγι», ως υλικό στερέωσης των κατοικιών. Όπως μας πληροφορεί ο Λέων Σοφός (886-912 ), αναφερόμενος στις λιθοκατασκευές (στα λιθοπηλόκτιστα), ανακάτευαν τον ασβέστη με την πορσελάνη κι έριχναν κομμάτια κεραμιδιών κι άχυρα, για να δέσει το μίγμα. Η συγκεκριμένη λάσπη λέγονταν «έμπηλον». Το 1350 μ.Χ. όταν την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου κατέτρωγε η επέλαση της πανώλης, από την Σάφα (της Κριμαίας), η Δημοκρατίας της Γένοβα, με υγειονομικές διαταγές, επέβαλε στην Προβηγκία, την Κορσική και τη Βόρειο
Ιταλία, υποχρεωτικό το προληπτικό ασβέστωμα των σπιτιών και των γύρω χώρων. (Hecker JFC «The epidemics of the Middle Ages» Λονδίνο 1844).


Στη συνέχεια, γύρω στο 1440, το μέτρο του υγειονομικού ασβεστώματος των σπιτιών, πήγε στην Ισπανία και ακολούθησαν οι αραβικές πόλεις της Μεσογείου. Στην ανατολική Μεσόγειο αναφέρεται, ότι το 1617, με διαταγή του πασά της Λευκωσίας, υποχρεώνονταν οι κάτοικοι της Κύπρου ν' ασβεστώνουν δυο φορές το χρόνο τα σπίτια τους. (La Verne Kunke «The black death in Middle Ages»). Οι Άγγλοι, από το 1650 εφάρμοσαν τη συστηματική μέθοδο της ασβέστωσης των σπιτιών, για προληπτικούς λόγους. Eπεξεργάστηκαν τον ασβέστη, με τη βοήθεια του κλίβανου(ασβεστοκάμινου) που επινόησαν. Από το Γιβραλτάρ (από το 1704 που το κατέκτησαν), διέδωσαν τη συνήθεια του ασβεστώματος, σ' όλα τα λιμάνια της Μεσογείου, ως μέτρο προστασίας για τη δημόσια υγεία.

Από τον 16ο αιώνα το άσπρο, έγινε το κυρίαρχο χρώμα στο βάψιμο των εκκλησιών και των βασιλικών κτισμάτων. Μ' αυτό τον τρόπο δηλώνονταν (μέσω του πανάχραντου, του πάλλευκού), η θεοσέβεια και η ισχύς. Το λευκό χρώμα ταυτίστηκε με τον (άσπιλο) χριστιανό, με την θεόπνευστη εκκλησιαστική εξουσία, που αντιπροσώπευε το Θείο μήνυμα επί της Γης με τον μονάρχη, που οι βουλές του είχαν πηγή γνώσης το Αγιο Πνεύμα. Η Παναγία ζωγραφίστηκε σε άσπρο και μπλε (η παρθένος λευκότητα και η ουράνια καταγωγή της με το γαλάζιο). Στο 19ο αιώνα, ο Πάπας ορίζει ότι κάθε παρέκκλιση από το λευκό και γαλάζιο χρώμα για την Παναγία, είναι αιρετική πράξη (Almer Bulter Greenfield «The perfect Red»).

Το άσπρο ήταν τον 18o αιώνα, το αγαπημένο χρώμα του Ρομαντισμού. Έγινε συνήθεια να βάφονται τ' αστικά οικήματα άσπρα, για να τονιστεί η πνευματικότητα του ιδιοκτήτη, η αγνότητα της ψυχής του, η αλτρουιστική του διάθεση προς τον συνάνθρωπο. «Τα άσπρα σπίτια» στην εξώπορτά τους, είχαν ένα σύμβολο αγγέλου, αγίου, σταυρού, ήταν οι χώροι, που η αμαρτία δεν είχε πόρτα να διαβεί. Τη συνήθεια αυτή υιοθέτησαν κι οι μουσουλμάνοι, πού έξω από τα σπίτια τους, στον λευκό ασβέστη, έγραφαν με κόκκινα, μαύρα και πράσινα χρώματα, αποσπάσματα του κορανίου. Ήταν η εποχή που καθιερώθηκε η λευκή σημαία, ως σύμβολο υποταγής (παράδοσης), φιλίας, μετάνοιας, μεταξύ των εμπόλεμων. (John Hopper «The meaning of the flags» Ν.Υ. 1984).


Τα επίσημα ορθόδοξα μοναστήρια στην επικράτεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (αυτά που είχαν ιδρυθεί και λειτουργούσαν με την άδεια του πασά κι από διάταγμα του Σουλτάνου) και οι τεκέδες (ισλαμικά μοναστήρια), ήταν βαμμένα άσπρα για λόγους νομιμότητας. Έτσι γνώριζαν οι σπαήδες (φοροεισπράκτορες), ποιοι μοναχοί ήταν εντάξει στις υποχρεώσεις τους κι είχαν καταβάλλει την εισφορά τους (Denis P.Hupchik «Culture and History in Balkans» N.Y 1994).

Ένα από τα παραδοσιακά επαγγέλματα (από το 16ο αιώνα κι εντεύθεν), ήταν οι ασβεστάδες. Γυρόφερναν στα χωριά και στις πόλεις κι έβαφαν τα σπίτια και τις εκκλησίες. Κουβαλούσαν μαζί τους, με τα μουλάρια και τα γαϊδούρια σβησμένο ασβέστη, που με το ανακάτεμα του νερού, έφτιαχνε το ασβεστόχρωμο γαλάκτωμα. Μερικοί στον ασβέστη πρόσθεταν λουλάκι ή ώχρα, για να κρατήσει θαμπή την ασπρίλα, για μην φαίνεται η βρώμα πολύ γρήγορα. Το λευκό χρώμα, με το γαλάζιο σταυρό (ένδειξη της θεοσέβειας και της προσήλωσης στη θάλασσα), ήταν ή πρώτη σημαία του επαναστατημένου ελληνισμού. Στη συνέχεια το άσπρο έγινε το σύμβολο του νεοκλασικισμού, από την Αρχαιολογική Εταιρεία, κι από τους αρχαιομανείς λόγιους του νεοσύστατου κράτους. Ο Αλέξανδρος Ρίζος-Ραγκαβής, ήταν εκείνος που με τα γραπτά του επιδίωξε να συγκινήσει την ελληνική διανόηση και τους διεθνείς φιλολογικούς κύκλους, για τη διαχρονική αρετή της αρχαίας ελληνικής τέχνης, μέσα από την πάλλευκη ιερότητα. Στη συνέχεια τη σκυτάλη του «άσπρου» πήραν κι άλλοι συμπατριώτες μας, ακολουθώντας τις παλαιότερες απόψεις του Γερμανού αρχιτέκτονα και ιστορικού της τέχνης Γιόχαν Βίνκελμαν (1717-1768), που υποστήριζε (την άχραντη λευκότητα της αρχαίας τέχνης).

Ο Στέφανος Κουμανούδης το 1843, με το κείμενό του: « Που σπεύδει Τέχνη των Ελλήνων την Σήμερον», επιζήτησε να καθιερώσει τις αισθητικές αρχές του νεοκλασικισμού. Ήταν η περίοδος του ελληνικού ιδεαλισμού, που η Μεγάλη Ιδέα, έπρεπε να εδραιώσει την ελληνοκεντρικότητα της και να αντιπαρατεθεί στις απόψεις και θεωρίες, που διατύπωναν διανοητές της Ευρώπης, περί της ασυνέχειας των Ελλήνων. (Ο Αυστριακός Φαλμεράιερ, μιλούσε περί φυλετικής σύστασης του νεοελληνικού κράτους από αλβανόφωνους, σλαβόφωνους, βλαχόφωνους, κλπ).

Ο αρχιτέκτονας των ανακτόρων Αναστάσιος Μεταξάς (1862-1937), έφτιαξε το Παναθηναϊκό Στάδιο από άσπρο μάρμαρο, για να δείξει κι έμπρακτα αυτές τις αισθητικές του προτιμήσεις. Το παράδειγμά του ακολουθήθηκε κι από άλλους αρχιτέκτονες, που καθιέρωσαν σ' όλα τα σύγχρονα πνευματικά μνημεία, το άσπρο μάρμαρο και το λευκό χρώμα. Η εκτεταμένη αλλαγή των χρωματισμών στα αστικά σπίτια, άρχισε στην Γαλλία αρχικά μετά την γαλλική επανάσταση, για να δειχτεί η απείθεια προς τον κλήρο και στην βασιλική εξουσία. Σημειωτέον το μπλε και το άσπρο, ήταν τα χρώματα των Λουδοβίκων. Έτσι εδραιώθηκε ως βασικό χρώμα αντίθεσης σ' αυτούς, η κοκκινωπή ώχρα. Το κόκκινο, που ήταν ένα παρεξηγημένο χρώμα (ένδειξη της ακολασίας), έγινε το αγαπημένο χρώμα των επαναστατών (Michel Pastoureau «Histoire de le couleurs»).

Στη μόδα τα χρωματιστά κτίρια της Ευρώπης και πολλές κατοικίες στην Μεσόγειο, εμφανίζονται από τις αρχές του 19ου αιώνα. Τα χρωματιστά σπίτια, δεν έπαψαν ποτέ να υπάρχουν, στη μεσογειακή λεκάνη, από την αρχαιότητα, τον Μεσαίωνα και την Αναγέννηση. Διάφορες χρωστικές φυσικές ουσίες, προστίθονταν στον ασβέστη και έπαιρνε, την επιθυμητή απόχρωση. Στο νησί Μπουράνο, αλλά και στην παραπλήσια πόλη της Βενετίας, τα χρωματιστά σπίτια, έχουν παράδοση τουλάχιστον 12 αιώνων. Οι Ενετοί με την κάθοδό τους
στο Αιγαίο και με την απόκτηση κτήσεων στο Αρχιπέλαγος, συνέχισαν την προσφιλή τους συνήθεια να χρωματίζουν εξωτερικά κι εσωτερικά τα σπίτια και τα δημόσια κτίρια.

Στα σπίτια των νησιών και των παραθαλάσσιων περιοχών της Μεσογείου, το ασβεστωμένο σπίτι έγινε συνώνυμο της καθαριότητας, της επιμέλειας και της ομορφιάς, από τον 19ο αιώνα. Οι κάτοικοι της Νότιας Ιταλίας, στην Ισπανία, στα μεγάλα νησιά της Κορσικής, Σαρδηνίας, Μαγιόρκα, Μινόρκα και στην Βόρειο Αφρική (περιοχή Μακρέμπ), ήταν αναγκασμένοι να πληρώνουν πρόστιμο, αν δεν φρόντιζαν να καθαρίζουν και ν' ασβεστώνουν το σπίτι τους. Οι
συστηματικοί έλεγχοι των υγειονομικών αρχών ήταν συχνοί, για ν'αποφευχθούν πανδημίες, που εμφανίζονταν τότε κάθε τόσο και εξολόθρευαν ολάκερους πληθυσμούς. Οι πλέον ευάλωτοι κάτοικοι, ήταν οι παραθαλάσσιοι, που δέχονταν την επίσκεψη των πλοίων, με τους μολυσμένους επιβάτες και ναυτικούς.

Στα νεότερα χρόνια, στη Νεάπολη της Ιταλία του 1913 και στη συνέχεια στη Σικελία του 1925, όταν ξέσπασαν επιδημίες χολέρας, διατάχθηκε να ασβεστωθούν οι χώροι γύρω από τις κατοικίες, τις γεωργικές και κτηνοτροφικές αποθήκες. Στην Ελλάδα το μέτρο εισήχθη σε περιορισμένη έκταση το 1928, όταν ξέσπασε στην Αθήνα και αλλού η επιδημία του δάγκειου
πυρετού. Ο Μεταξάς, δέκα χρόνια αργότερα, έκανε με πρόταση της υγειονομικής υπηρεσίας, αναγκαστικό το μέτρο της ασβέστωσης καθ' έτος των σπιτιών της επαρχίας. για να αποτραπεί η διάδοση των μολυσματικών ασθενειών, που σάρωναν τότε την Ελλάδα. Διατάσσει, όλα τα σπίτια των νησιών (σοβαντισμένα κι ασοβάντιστα), για να προστατευτούν μ' αυτό τον τρόπο, από την μόλυνση της χολέρας, που μάστιζε εκείνη την εποχή την Ελλάδα κι είχε απλωθεί και στα οικόσιτα πτηνά. (Είχαν εμφανιστεί και άλλες μολυσματικές ασθένειες, όπως το τράχωμα στα μάτια κι όλα αποδόθηκαν στην μη τήρηση των κανόνων υγιεινής). Ο ασβέστης θεωρήθηκε το κατεξοχήν απολυμαντικό, αφού τότε ακόμη δεν ήταν διαδεδομένη η χρήση της χλωρίνης. Έτσι τα σπίτια στα νησιά γίνανε άσπρα (ακόμα και τα χρωματιστά), με την επίβλεψη του αυστηρού χωροφύλακα. Ο Μεταξάς, παρουσίασε την παράδοση ως μια γενικότερη ομογενειοποίηση των πάντων. Από τη στολή των φαλαγγιτών και των μαθητών, μέχρι το χρωματισμό των σπιτιών, όλα έπρεπε να συμμορφωθούν να ευθυγραμματιστούν, να
υπακούσουν στην τάξη και την ευπρέπεια.

Στη συνέχεια, με τις δύσκολες εποχές που ακολούθησαν (πόλεμος), το μέτρο της καταναγκαστικής βαφής ξεχάστηκε. Όμως μερικοί κράτησαν τον ασβέστη. Ο φόβος της φυματίωσης θέριζε εκείνα τα χρόνια. Όταν λοιπόν έρχονταν τα Χριστούγεννα, το Πάσχα κι ο Δεκαπενταύγουστος, ασβέστωναν το χωριό, από τους τοίχους μέχρι τα σοκάκια, για να 'χουν των υγειά τους και να δείχνουν παστρικά τα σπίτια. Το 1955, η τότε βασίλισσα Φρειδερίκη, μετά από προτροπές «κοσμικών κύκλων» (Ελένης Βλάχου, Σπύρου Μελά, Κώστα Μπίρη), παρουσιάζει στον Καραμανλή, ως πρόταση για να διαφημιστούνε τα νησιά μας, μια φωτογραφία πρότυπο, καλοσυντηρημένων σπιτιών στην Μύκονο, που είχαν στην ιδιοκτησία
τους, μερικοί ξένοι κι εγχώριοι κοσμοπολίτες αστοί στο νησί. Οι παλιές σκέψεις για το άσπρο χρώμα των σπιτιών της Μυκόνου του Le Corbusier, μπήκαν επίσης ως ισχυρό τουριστικό όπλο, στην προώθηση του σκοπού τους. Η συνταγή ήταν καλοφτιαγμένη. Η εικόνα του Αιγαίου: το άσπρο, το αγνό (καθάριο) χρώμα, σε συνδυασμό με το μπλε της θάλασσας, του ουρανού και της ελληνικής σημαίας. Έτσι έγινε το σήμα κατατεθέν της εποχής. Ο Μ.Ι. Παναγιωτόπουλος στις θέσεις και αντιθέσεις του ελληνικού τοπίου, γράφει: «Άσπρο, χρυσό και γαλάζιο, αυτό είναι η Μύκονος».

Ήταν τότε, πού η «εθνικοφροσύνη», μετρούσε και με το χρώμα της προτίμησής σου. Πόσο μπλε είσαι (Το κόκκινο, άλλωστε ήταν ο στιγματισμός των αντιφρονούντων!). Έτσι, προωθήθηκε ο «μύθος» των παραδοσιακών σπιτιών των Κυκλάδων. Άσπροι κύβοι, που ΄γιναν σπίτια με λιτό διάκοσμο, με μπλε παράθυρα και πόρτες, με δυο γλάρους συμπλήρωμα κι ένα ήλιο αντίκρυ τους. Το μοντέλο της οικοδομής των σπιτιών της Μυκόνου, έγινε ρεπλίκα από τους καθοδηγητές του ΕΟΤ. Σλόγκαν προσέλκυσης τουριστών. Μέχρι και ο πελεκάνος Πέτρος επιστρατεύτηκε. Η Μύκονος, από ένα απλό κυκλαδονήσι, μπήκε στο κέντρο του κοσμοπολίτικου Jet Set.

Κι από κει φτάσαμε στον αχταρμά. των καταπατητών της χούντας και των μετέπειτα image makers. Οι Κυκλάδες χάσανε τον αρχιτεκτονικό τους πολιτισμό και φτιάξανε σπίτια, από το δειγματολόγιο των εργολάβων του «μυκονιατισμού». Όλα τα υπόλοιπα κυκλαδονήσια, τρέχουνε ασθμαίνοντας, ν' αντιγράψουν, ότι πουλάει η πρωτοπόρος Μύκονος!

Μέσα σε λίγα χρόνια, η γειτονική Τήνος, η Πάρος, η Νάξος, η Σαντορίνη, γέμισαν με σπίτια -κουτιά που βάφτηκαν άσπρα, για να θυμίζουν κάτι από παρελθόν. Είναι αυτά, με τ' αλουμινοπαράθυρα και όλες τις άλλες ετοιματζίδικες ψευτο-κατασκευές, που βαφτίστηκαν: τα "γραφικά σπιτάκια" των νησιών», που σέβονται την παράδοση!

ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΙΧΕΛΗΣ από εδώ: http://www.apopsy.gr/2008/t_212/pol_01.htm

5 Απρ 2009

Le Café

Ανοίγουν σιγά σιγά τα καφέ του νησιού. Ευπρόσδεκτα καθώς δίνουν το πρώτο στίγμα της τουριστικής Αντιπάρου. Μόνο μην το παρακάνετε, γιατί ο πολύς καφές πειράζει:




Τραγούδι των Oldelaf and Mr D (Le Café)